[Octrooi op biotech?]

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Tue Jun 6 17:41:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

kan iemand mij het verschil uitleggen tussen leven, een levend organisme met
een eigen wil, hoe rudimentair ook, en met een ding een combinatie van dode
materialen waar aantoonbaar elk spoortje van een geest of leven of id in
ontbreekt??

Is er verschil tussen een kip en een schop of is het OK als ik de kip
regelmatig met de kop op de aarde knal om de aarde om te woelen? Is het in
NL geoorloofd om bijvoorbeeld apen, honden en katten voor proeven te
gebruiken zonder enige onderbouwing (anderen zouden dat dierenmishandeling
noemen)zoals bijvoorbeeld wel kan met grondstoffen als metaal en aarde en
kalk? Waarom dta verschil? Zou het dan toch zo zijn dat leven kennelijk een
iets andere lading en waarde heeft dan een ding?

Wat is het verschil tussen een nieuwe draadknijper of een nieuwe type
combinatie-kloon (bv een centaur). Krijgen we dan de mogelijkheid om
eigendom te claimen op elke centaur die de komende 50 jaar wordt gemaakt? Is
dat ook zo als de centaur intelligent is?

Kortom: het is misschien wat te kort door de bocht om te stellen dat er nu
octrooi wordt gegeven voor een draadknijper-nieuwe-stijl en dus moet dat ook
gelden voor biotechnologie. Als dat echt gelijk moet blijven allemaal
(alhoewel ik echt van mening ben dat6 er verschil is tussen dood en leven,
maar dat terzijde) is het wellicht toch wat meer passend om dan ook voor de
draadknijper-nieuwe-stijl vast te stellen dat niet het ding, maar de methode
voor octrooi voor ligt.

Of heb ik je dan toch verkeerd begrepen?