Voetbal

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Jun 6 12:17:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoeveel er jaarlijks in voetbal gestoken wordt door de verschillende organen
die Remko noemt is mij niet bekend. Dat het om veel geld gaat is wel
duidelijk, het is daarbij ook de vraag welke kosten je precies bedoeld. Gaat
het dan om giften, subsidie, renteloze leningen of ook om de openbare orde
kosten?

Bij het voorbeeld van Groningen wat Remko noemt is het niet de gemeente die
het stadion koopt, ze levert daar een bijdrage aan die in het niet valt bij
hetgeen marktpartijen aan het totale project moeten bijdragen. Het is niet zo
dat de gemeente de promotie betaald, het stadion is pas over drie jaar klaar
wat betekend dat FC Groningen het nog drie jaar zonder nieuw stadion moet
redden.

Tot slot schrijf je dat clubs dit prima alleen zouden moeten kunnen redden, ik
snap niet precies waar je dit vandaan haalt. In de Nederlandse competitie
(zowel ere- als eerste divisie) verkeren veel clubs in grote financiele
problemen door het Bosman-arrest en de nieuwe Flexwet. Investeringen die in
het verleden door clubs zijn gedaan, in bijvoorbeeld een jeugdopleiding,
worden niet terugverdiend doordat spelers nu transfervrij kunnen vertrekken.
Nu kun je hierop zeggen dat clubs die het niet redden dan maar failliet moeten
gaan, dat doen we immers ook met het bedrijfsleven.

Echter, voetbal is voor heel veel mensen een belangrijke vrijetijdsbesteding
(zowel het zelf spelen als het bezoeken van wedstrijden) en maakt deel uit van
het culturele leven. Wil je dit in stand kunnen houden dan zal soms steun van
de overheid noodzakelijk zijn. Evenementen als Euro 2000 zouden niet mogelijk
zijn geweest wanneer niet een gemeente als Amsterdam als mede financier van de
Arena was opgetreden. Het makkelijkste antwoord hierop is dan maar geen Euro
2000, geen topclubs in Nederland etc. etc. In mijn ogen zou dat een verarming
zijn.

Marc-Jan Ahne
Deventer