democratie en fractiediscipline

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jun 6 12:11:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Michiel Scheffer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Op zich is D66 voor een rechstreekse band tussen kiezer en gekozene, dat zou betekenen dat een
> volksvertegenwoordiger op basis van een eigen programma mandaat van de kiezer vraagt en daar
> ook voor staat. We leven echter in een systeem van kieslijsten (politieke partijen) en een
> proportioneel kiesstelsel.

Beste Michiel en anderen.

De reactie van Michiel op de roep om minder fractiedicipline en meer
eigen verantwoordelijkheid is ietwat defensief. Het is nu eenmaal zo,
het systeem werkt nu eenmaal zo. Zo redenerend zal het systeem niet snel
veranderen, en veranderen moet het.

Het is voor veel burgers, met name democraten, onverteerbaar geworden
dat besluiten worden genomen in de Tweede kamer die achteraf als
onzinnig en/of ongewenst worden aangemerkt. Als we als burger bovendien
achteraf vernemen dat veel TK leden er *eigenlijk*  grote moeite mee
hadden, -..maar ja, je kon toch niet afwijken van de partijlijn, het
verkiezingsprogramma of de wens van de politiek leider-.., dan is dat
tergend. Voor een democraat althans. Kennelijk is de politieke carriere
van de individuele TK-vertegenwoordiger belangrijker geworden dan eigen
geweten en volks-vertegenwoordiging in de oorspronkelijke zin des
woords.  Kuddegedrag leidt vaak tot verkeerde besluiten, lees `victims
of groupthink' aangaande de Cuba crisis (auteur is me even ontschoten).

Het zou mooi zijn als de enige échte democratische partij in Nederland,
D66, als gebaar de fractiediscipline loslaat. Geen enkele
staatsrechtelijke verplichting wordt daarmee geschonden. Ons systeem is
gegroeid en gevolueerd tot wat het nu is, en kan verder groeien en
evolueren. Daarvoor is het nodig dat eigenbelang wordt ingehaald door
democratisch belang. Ons systeem is zo ondoorzichtig aan het worden, en
de burger krijgt dermate het idee aan de kanst gezet te worden, dat er
iets *moet* gebeuren.

Als D66 zo moedig is geweest de `Koningskwestie' te stellen, laat D66
dan ook de moed hebben de Parlementarier-kwestie te stellen.

Of gaan we een nieuwe eeuw in van schijndemocratie en democratisch
geligitimeerd clientisme?