Betuwegein of Betuwepijn ? (Libertarische visie op...)

Ramon Barends(GrLi) r_barendsgl at HOTMAIL.COM
Sun Jul 30 00:32:43 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

BetuweGein of BetuwePijn?

Vlak nadat minister Netelenbos met schaamrood op de kaken moest toegeven dat
er in de hele wereld geen bedrijf te vinden was dat de exploitatie van de
Betuwelijn wilde gaan doen, kwam de Rekenkamer met een vernietigend oordeel
over de besluitvorming en het naar de oplossing (lees doordrukken) van de
Betuwelijn toewerken door de politiek.

Zoals u misschien weet heb ik al aan het begin van het gelobby en plannen
maken op allerlei wijzen getracht om gezond verstand in de Betuwelijn
discussie door te laten komen. Niet dat ik nu zoveel verstand heb, maar u
begrijpt wel wat ik bedoel.

Voornaamste reden was dat ik inschatte dat dit een typisch voorbeeld van
politiek gekonkelefoes en een besluitvorming waarbij zelfs fervente
democraten zouden moeten toegeven dat dit niets meer met democratie te maken
heeft cq een voorbeeld van de zwakte van 'democratisch gekozen
vertegenwoordigers'.

Ik zal nu even niet op de geschiedenis en de blunders in de besluitvorming
ingaan wel de samenvatting van de Rekenkamer. welke stelt dat er:

geen economische redenen zijn. lees verliesgevend,
- geen milieu redenen

- genoeg alternatieven als water en andere spoor verbindingen zijn

- vervolgens brandhout gemaakt wordt van het laatst overgebleven 'argument'
dat het om strategische redenen belangrijk is.... (zo van: ik kan u niet
overtuigen om een abonnement op de Vrijbrief te nemen. maar dan moet u dat
doen vanwege het strategisch belang)

Hadden we zo n mooi voorbeeld van de onzinzinnige, onlogische en
ondemocratische besluitvorming door politiek Den Haag bij de aanleg waar we
jaren op konden teren. krijgen we er nu nota bene een nog veel mooier
voorbeeld bij!

Terwijl dus objectief aangegeven wordt door de rekenkamer dat het project
onzinnig is, roepen de politici in dit land van melk en honing. vanwege de
boter op hun hoofd, om het hardst dat het dan weliswaar een foute beslissing
is geweest. maar dat er nu toch niets meer aan te doen is.... (waarbij je
erg lang moet zoeken en goed moet luisteren om het woord 'fout' te vinden)

Zo van: het is een democratisch besluit, alle politieke kopstukken wilden
met de eer gaan strijken een monument voor zichzelf te bouwen en het meeste
is al aanbesteed en na mij de kosten.

Dus ook al is het fout. laten we vooral niet kijken of we er wat aan moeten
doen, het zijn toch maar de centen van de kiezers en wij politici weten wel
beter.

Even een grote stappen snel thuis berekening;

Er is inmiddels aanbesteed en geïnvesteerd voor 7.5 miljard. ik schat. maar
die gegevens zijn nog niet los te peuteren (dat zal wel bij de parlementaire
enquête) dat er voor 1.5 miljard vastgoed is aangekocht. 2.5 is verspijkerd
en 3.5 is aanbesteed.

Daarbij zijn de meeste kosten voor de havenspoorlijn gemaakt en die staat
niet ter discussie. stel weer dat dat 0.2 aan vastgoed was (hoefde niet veel
onteigend te worden) De rest van het vastgoed zou dus weer verkocht kunnen
worden. gezien gestegen vastgoed prijzen. los van vernielde huizen, voor
hetzelfde bedrag als de aanschaf is 1.3.Van het verspijkerde deel is zeg 1.5
voor de havenspoorweg en de rest is verloren is 1 miljard

Van liet aanbestede 3.5 bedrag is 0.5 voor de havenspoorweg. blijft 3 over.
De normale winstops1ag voor een aannemer is 10%, door die verplichtingen aan
aannemers voor 20% al, te kopen schat ik dat die schoorvoetend accoord
kunnen gaan, verlies 0.6.

Op deze basis zou het totale debacle op 1.6 miljard kosten komen, plus een
nuttig havenspoorweg.

Laat nu volgens Netelenbos de niet-private exploitatie het rijk ook nog eens
1.5 miljard kosten (nou ik denk het dubbele) dan verdienen we op dat punt al
door nu te stoppen

Echter de rente lasten. cq de extra opbrengst die het rijk krijgt door nu
niet de rest van alle miljardjes te hoeven uitgeven. zijn dan pure winst
voor de ongeletterde burger.

Heb ik indertijd, al bij de Milieu Effect Rapportage een schot voor de boeg
gegeven door politici aansprakelijk te stellen wanneer ze willens en wetens
toch doorgingen met de aanleg, nu kunnen we dat weer doen wanneer ze gewoon
doorgaan!

Hoe dan ook weer een duidelijk voorbeeld dat het in Den Haag niet om u. maar
om het algemeen belang gaat. En u kunt inmiddels wel invullen wat er met
algemeen belang wordt bedoeld.

Ir L.H.M. Jongen

Olav Lavell bedankte op de GL-lijst David Dylan:
>PS bedankt voor je link naar <http://www.libertarian.nl/>. Heel
>interessant allemaal, als het me lukt zal ik daar nog wel eens op deze
>lijst op reageren. LOL.

Met vrijzinnig-democratische groet,

Ramon Barends
Nijmegen