Gratis OV: wel of niet ?

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu Jul 27 09:24:36 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ramon vraagt zich het volgende af:

>Zou gratis openbaar vervoer in Nederland een haalbare kaart zijn ? Ikzelf
>denk van wel.
>
>Ik merk het zelf als ik mijn OV-studentenjaarkaart kan gebruiken, stap ik
>vele malen sneller in een bus of trein. Omdat ik hem toch heb, en ik er
>Stufi voor afdraag. Dus gebuiken... Zo denken meer studenten.

Het is maar de vraag of je dat nu als positief moet zien, jij en veel
studenten met jou reizen behoorlijk wat meer dan je normaal zou doen (wanneer
je hier direct voor zou betalen). Dit betekend dus meer mobiliteit, gevolg
meer vervuiling en gevolg meer drukte in het OV.

>Zou de gemiddelde Nederlander niet net zo denken als hij verplicht een
>mobiliteitsbelasting moet betalen ?

Dat betwijfel ik, natuurlijk zal er meer gebruik van gemaakt worden maar je
moet je afvragen of dit positief is. Daarbij komt dat de gemiddelde
Nederlander volgens mij ook erg gehecht is aan de vrijheid die de auto hem
biedt.

>Ik zou willen pleiten voor gratis vervoer in bus, trein, metro, tram en
>trolley. Wat jullie ?

Liever niet dus, tenminste niet in algemene zin. Wellicht kan het in steden
wel een oplossing zijn om auto's uit de centra te weren.

Vriendelijke groet,

Marc-Jan Ahne