Logo D66: wel of niet ?

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Jul 27 08:30:09 CEST 2000

mjahne at home.nl said:
> U kletst maar als u daarin wilt volharden dan mag u uitleggen hoe het
> auteursrecht een breed aanbod garrandeert.

"U kletst". Gaarne onderbouwing, vooral als je reageert op een statement wat
al gekwalificeerd was met "bij mijn weten". Ik hoef het trouwens niet uit te
leggen, de bedenkers zouden het moeten doen (maar ja, die zijn al een tijdje
dood :-)). Ik geloof dat met name (zee)kaarten het beoogde doel waren -
kaarten zijn duur om te maken, destijds ook al redelijk goedkoop om te
kopieren, en dus leverde bescherming middels auteursrechten een incentive om
toch kaarten te maken. Enfin, iemand met meer geschiedkundige kennis als ik
moet dat maar eens verduidelijken.

> at zou best kunnen maar daar ging het wel om iets anders, hier maken
> mensen een produkt, dat produkt blijft gewoon bestaan maar waar ze er
> in het verleden voor betaald werden gebeurd dat opeens niet meer.

Waar worden auteurs voor betaald? /Niet/ voor het maken van het produkt. Voor
het /verkopen/ van het produkt. Er zijn met een kleine zoektocht op het
Internet letterlijk tientallen modellen te vinden waarbij auteurs of beloond
worden voor het maken van het produkt (het zgn. "Street Performer Protocol",
Stephen King probeert hier op het moment een niet zo sterke variant van uit),
of van neveneffekten van het weggeven of tegen nominale kosten distribueren
van het produkt.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B