Logo D66: wel of niet ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Jul 25 20:12:15 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"e.r. stolp" schreef:

> Zo rond het jaar 1900 toen de electrificatie van Nederland
> begon waren er lieden die illegaal de toen nog bovengrondse
> electriciteits leidingen aftapten. Hun claim was dat dit
> mocht omdat zij niets van de electriciteits maatschappij
> gestolen hadden. Ieder electron dat zij uit de leiding
> haalde hadden zij immers ook weer terug gestopt. Zij hadden
> die electronen alleen maar even geleend en binnen een
> fractie van een seconde weer terug gegeven. Daarmee was
> toch niemand benadeeld.

[...]

Dit is onzin. Electriciteit kost geld per eenheid om op te wekken.
Voor informatie is dit niet het geval: replicatie is zo goed als gratis.

> Ook de software industrie zal nog wel enige nare
> verrassingen voor ons in petto hebben. Het voorstel van
> Mark Koek om het auteursrecht op software af te schaffen zal
> bij invoering tot gevolg hebben dat alle serieuze software
> bedrijven die investeren in hun product wel kunnen sluiten.

Hoe kom je daar nou bij? Er zijn genoeg serieuze software-bedrijven die
zich niet verlaten op het auteursrecht. De meeste eigenlijk
tegenwoordig. Bijna iedereen leeft van ondersteuning.

> Software maken wordt dan weer gewoon een zaak voor
> hobbyisten die het ook gratis weg kunnen geven aaan hun
> mede hobbyisten. En geen gezeur over ondersteuning of
> garantie. Als je niet tevreden bent dan maak je zelf
> toch iets beters ? . Dit was de situatie van begin jaren
> 70 en toen was computeren veel leuker dan nu.

Uw visie op software is tamelijk achterhaald. Al eens gehoord van open
source? Niet uitsluitend hobbyistenwerk, hoor. Uiterst professioneel
allemaal.

En noem mij 1 softwarebedrijf dat garantie biedt. Elke licentie staat
vol met dikke hoofdletters waarin gezegd wordt dat van garantie of
aansprakelijkheid geen sprake is.

> Hoewel Mark Jan Ahne natuurlijk het redelijke gelijk aan
> zijn kant heeft

Verder geen behoefte om deze bewering met argumenten te staven?

> Weg met het auteursrecht en de computer terug naar de
> hobbykamer !!!

Ik, en met mij vele anderen, verdien een leuk salaris als
computer-professional zonder mij te verlaten op het auteursrecht. Het
bedrijf waarvoor ik werk doet dat, net als vele andere in de sector,
evenmin.

Het is wellicht lastig om bestaande denkpatronen even los te laten en
objectief te zijn; toch is het wellicht aardig als je je wat inleest in
het onderwerp van discussie (zelfs dat heb je niet helemaal juist
trouwens) alvorens een dergelijke denigrerende toon aan te slaan.

Groeten,

Mark Koek