Logo D66: wel of niet ?

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 25 16:10:06 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 15:46 25-07-2000 Tuesday, Mark Koek wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>Marc-Jan Ahne schreef:
>
>[...]
> op de
> handhaving van
>
>Maar dat ben ik niet met u eens. Het is niet per definitie immoreel om
>je niet aan de wet te houden. "Immoreel" is geen superset van
>"illegaal".

Scherp!! Een foute zienswijze die wel vaker wordt gehanteerd: Wet=Moraal.
Er is ontegenzeglijk een relatie tussen moraal en recht, maar die relatie
is niet lineir. Zeden uit bijvoorbeeld 1910 zijn *toen*  gestold in de wet,
en als die wet nog steeds geldt, en de zeden zijn veranderd, dan ontstaat
er een spanning. Het schenden van de wet kan in zo'n situatie zelfs een
stimulans tot rechtsvernieuwing betekenen, hetgeen bijv. de homobeweging of
de kraakbeweging in NL zeker hebben gedaan!!

>Overigens zou geen enkel software-bedrijf legaal kunnen bestaan als de
>grondleggers van de informatica hun vindingen met deze Wet in de hand
>zouden beschermen. Een stukje hypocrisie daar toch ook wel, dacht ik.
>Net als Disney dat met de linkerhand put uit een groot reservoir van
>vrije informatie (sprookjes en legenden) en met de rechterhand keihard
>de vrije verspreiding van haar derivaten bestrijdt.

Ook hier is Mark scherp: hij signaleert een zekere mate van hypocrisie in
de patent-wetgeving en het gebruik (misbruik...) van auteursrecht. Ik ken
een jurist die ontslagen werd door een multinational omdat hij weigerde mee
te doen met de parktijk om concurrerende patenten op te kopen en weg te
stoppen (om aldus geen concurrentie te hebben). Een schandalig misbruik van
het patentenrecht. De woede van Karin Spaink et al.tegen Scientology kwam
op hetzelfde neer: je mag auteursrechten nooit gebruiken om kritiek op je
eigen organisatie te smoren of critci kapot te maken. Dat deed sc.
en  gebeurt nog steeds.  Er zijn schrijnende voorbeelden te vinden op
internet.

   >Feit is dat veelal tegelijkertijd een onderwerp wordt onderzocht door
>meerdere laboratoria. Is het dan juist om het bedrijf dat als eerste
>over de streep komt bij een bepaalde ontwikkeling voor 20 jaar een
>monopolie toe te kennen?

Goed voorbeeld is het patentrecht op bepaalde aidsremmers naar aanleiding
van HIV -en Aidsonderzoek.  Amerikaanse en  Franse laboratoria  streden om
het hardst wie als eerste de erkening (én de miljarden dollars
winst)  kreeg, terwijl ze van *elkaars*  onderzoek profiteerden. De
uiteindelijke (en redelijk toevallige) winnaar is dan weliswaar winnaar,
maar voor de "verliezer" is het wel heel erg zuur. Daar klopt iets niet. Zo
is ook bekend dat de universitaire uitvinder van de spreadsheet (de moeder
van excel als het ware) vergeten had patent aan te vragen, of er als
academicus gewoon geen zin in had. Microsoft heeft het toen gedaan, is met
de eer gaan strijken en heeft er miljarden mee verdiend. Notoire
voorbeelden van oneerlijke inzet van het patentrecht en het copyright.

>Vr gr HvM

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl