graag verder over teledemocratie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 25 12:34:22 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]
> Kunnen we het nu weer over teledemocratie hebben? Dat lijkt me
> voor D66 een zeer relevant onderwerp. Ik zou zo graag eens
> horen wie de electronische kiezer controleert op vrije wil.

Dat is inderdaad nog een lastig punt.
Een emotiemeter die registreert of je onder druk staat?? :-)
Overigens levert het bij volmacht uitbrengen van een stem ook geen
zekerheid op of de uitdrukkelijke wens van de volmachtgever wordt
vervult.

[..]
> Zal een ICT-gestuurde democratie - gebaseerd op woorden als
> die is - een steeds technocratischer aangelegenheid worden?

Dat lijkt wel haast onvermijdelijk.
Zoals ook radio en tv een belangrijkere rol zijn gaan vervullen in de
verkiezingsstrijd, zal de ICT ook in belangrijke mate gebruikt gaan
worden.

> En hoe verhoudt zich dat dan tot onze ethiek?

Uitstekend, daar waar voorheen de communicatie slechts one-to-many was
zal het gebruik van ICT, one-to-one meer aan betekenis opleveren.

Het maakt meer maatwerk mogelijk, meer interactieve communicatie (al
zullen velen daar aanvankelijk nog van schrikken), beter overleg, meer
betrokkenheid etc.

Derhalve meer persoonlijke vrijheid.

ICT zal het ook mogelijk maken betere beslissingen te nemen door een
helder zich op problematiek die voorheen niet of bijna niet zichtbaar te
maken was, dan wel teveel kosten teweeg bracht.

Henk Elegeert