Logo D66: wel of niet ?

Mon Jul 24 21:33:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:48 23-07-2000, Marc-Jan Ahne wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nee hoor, ik heb geen moeite met de toon van Hendrik of jou.
Jullie hebben in deze kwestie gewoon volkomen ongelijk. Allebei.

>Die uitspraak was wel iets vergaander dan het plaatsen van een logo op een
>site, het ging eigenlijk gewoon om het schenden van het auteursrecht. Voor

Exact. Ik kan me niet herinneren dat er ook gevraagd is een
logo te verwijderen.

>een deel vond ik dat terecht voor zover het gaat om het plaatsen van
>integrale teksten of citaten, waar ik zelf meer moeite mee had was het
>plaatsen van een link, ik vond het erg ver gaan om een link naar de tekst
>te zien als inbreuk op het auteursrecht.

Ik ook. Ik heb indertijd als commentaar geschreven dat Spaink
c.s. Internet bepaald geen dienst hadden bewezen met hun ge-
treiter van Scientology. ('Scientology vs Spainkology 2 - 0' )

Er zijn trouwens meer van dit soort gevallen bekend.
Iemand in Canada had op zijn site MPEG-trailers van films.
De grote filmmaatschappijen eisten dat hij die van zijn site
haalde, want hun rechten werden geschonden. Hij voldeed aan
het verzoek en zette links naar de trailers op de sites van
de filmmaatschappijen. Toen eiste men dat ook die links er
af werden gehaald. Hoe deze zaak is afgelopen weet ik niet.
Ik zal het navragen bij gedaagde.

>mogen. Ik kan door rood rijden, te hard rijden, dronken rijden etc. etc.
>in veel gevallen zal ik zelfs niet bestraft worden maar dat betekend niet
>dat het mag.

Precies. Dat is het verschil tussen wet en handhaving en dat
wordt door Remko, Hendrik en anderen niet begrepen.

Dat is moeilijk tegen te houden, maar het mag niet.
Er is dus sprake van een handhavingsprobleem.

Toch wel; het was de bewering van De Kleyne. Ik citeer:

        Is toch even hard een onderdeel van die wetten.

Overigens: virtuele realiteit is *geen* realiteit!
Daar zit het misverstand. De Kleyne *fantaseert* dat hij kan
vliegen, maar hij *kan niet* vliegen.

De discussie begon met de vraag - zie ook het subject - of
iemand het logo van D66 op een prive-site mag plaatsen.
Dat mag alleen met toestemming van de rechthebbende.

Nee, ze waren in dit geval zeer to the point. Het ging namelijk
om het schenden van rechten, en daar heeft Van Meeteren op twee
manieren mee te maken: a) als schender, en b) als vermeend
slachtoffer dat vervolgens eigen richting wilde toepassen en
in het wilde weg allerlei mensen ging beschuldigen.

Ik had het dit keer overigens helemaal niet over de man willen
hebben, maar De Kleyne begon over hem, en herhaalde de onzin
die Van Meeteren hem heeft wijsgemaakt. Die heb ik rechtgezet.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl