auteursrecht

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Jul 24 21:12:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Remko: bedankt Henk.
>
> De termijn van 70 jaar kan toch veel beter ingesteld worden op 'bij leven
> van de auteur'??
>
> art.2
> ad1.om te beginnen kunnen we wellicht de erfopvolging afschaffen? Als dat
> bij het koningshuis kan, moet dat bij gewone burgers ook kunnen. als
> individualistisch liberaal, vind ik dat geerf maar onzin, of misschien iets
> met een verlagende trap erin of zo.
> De overdraagbaarheid in het algemeen gaat tegen mijn perceptie van
> auteursrecht in, trouwens.

Nou, wat mij betreft toch, denk aan prachtige kunstwerken die ook nog na
de dood van de bedenker/maker/kunstschilder veel geld lijkt op te
leveren.

Anders is:
In de situaties van Beethoven, Bach etc., daar rekent de muziekindustrie
toch het volle pond ondanks dat zij de oorspronkelijke auteur niet meer
betalen, geen dure hotelkosten meer heeft, niet echt meer aan
mechansising hoeft te doen etc.

Een genuanceerdere invulling is mogelijk een optie!?

Henk Elegeert