Logo D66: wel of niet ?

Raimond raimond.detempe at KB.NL
Mon Jul 24 15:27:28 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko,

in principe zou ik het wel met je eens willen zijn.

Ofwel - ik was jaren terug stomverbaasd dat de wetgevers -
internationaal, ja, zelf boven-europees! - het hele auteursrecht-
principe op de computer van toepassing verklaarden. Dus: op
programmatuur, gegevensbestanden en zo veel meer. Bovendien is
de zaak nog gecompliceerder, omdat internationale bedrijven - die
het auteursrecht exploiteren - domicile kunnen kiezen voor
rechtszaken in het land waar ze maar willen [kunnen]. Dus als het
recht van de staat New York veel harder is danhet Nederlandse,
gaan ze in de staat New York procederen.

Dat wetende, vraag ik mij af, hoe dit malle gegeven nog kunt
veranderen? Ik zou denken: ook hier keert de wal het schip, ofwel
de zee stroomt de polder binnen: het is gewoon niet te handhaven.
Maar het hiervoor door mij beschrevene betekent dat draconische
civiele boetes - zeg maar schadeheffingen - mogelijk blijven. Ofwel:
wie zich er niet aan h oudt, kan best een tijdje volhouden, maar als
hij tegen de lamp loopt, kan hij meteen financieel ten gronde worden
gericht. En dat is een niet geringe dreiging op de achtergrond -
bepaald wat groter dan bij zwartrijden op de Amsterdamse metro!

Groet, /raimond de tempe