Betuwelijn-referendum

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jul 20 05:30:56 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris schreef:

> Henk schreef:
[..]
> De opdrachtgever was het ministerie (regering). De ambtenaren zijn al jaren
> met dit plan bezig en willen het gewoon uitvoeren. Dus als opdrachtgever van
> onafhankelijk onderzoek acht ik ze niet zo geschikt. De ministers willen het
> ook uitvoeren, zijn door het regeerakkoord gebonden. Zou het niet mooi zijn
> (ik weet niet of het echt kan) als de 2e kamer als geheel opdrachtgever zou
> zijn.

Als dat het probleem van de afhankelijke onderzoeken oplost.

> Dan heb je in iedere geval nog de oppositiepartijen die kunnen kijken
> naar een zorgvuldig proces van onderzoek etc.

Waarom hebben die zelf niet een dergelijk onderzoek ingesteld in een
toch omvangrijke zaak?

[...]
> Het feit dat er cijfers gebruikt worden van de NS (belanghebbende) en van het
> Havenbedrijf (bij maasvlakte) over hoeveel zij denken te kunnen vervoeren/ (bij
> de haven hoeveel ruimte ze nodig denken te hebben) lijkt me niet helemaal
> koosjer.

Als zoiets aantoonbaar is moet daar toch tegen kunnen worden opgetreden.

> Zeker niet omdat de rapporten die wat negatiever waren over de
> Betuwelijn niet naar de kamer zijn verstuurd.

Dan moeten ze opeisbaar zijn, zeker als het bestaan ervan bekend is.

> Als de kamer opdrachtgever is
> van alle onderzoeken krijgt de kamer ook alle rapporten.

Je hebt hier toch wel een punt.

> Er zijn vele mogelijkheden voor een opdrachtgever om sturing te geven aan het onderzoek.
> Daar wil ik best nog een keer op ingaan.

Oké, maar ook het betuwe-verhaal laat dit al zien.

> ? Snap de vraag niet helemaa;

Ik vroeg me af of een uitgevoerd onderzoek niet aan een aantal criteria
diende te voldoen die wettelijk of via regelgeving zijn vast gelegd.

> De ambtenaren van een ministerie.

Als onderzoeken niet in de hoogst mogelijke objectiviteit worden uit
gevoerd kan er toch ook geen sprake zijn van een goede afweging en dito
besluitvorming.
De kamer zou de onderzoeken toch als onvoldoende van de hand kunnen
wijzen.

> Mmmmm, dat gaat niet zo makkelijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat er
> onafhankelijker onderzoek gedaan kan worden. Het is niet voor niks dat de
> RK zegt dat het onderzoek niet deugt. Kennelijk doen die bureaus of hun
> werk niet goed / of wel..... :-)

Misschien moet ook het proces van besluitvorming en partijen daarin een
nader worden onderzocht.

Mvg,
Henk Elegeert