D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Jul 17 18:10:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"e.r. stolp" schreef o.m.:

> Volgens Mark is een TV zender een propaganda machine

Ho ho. *Deze* TV-zender is een propagandamachine.

> Een interessante gedachte die betekent dat Nederlandse journalisten
> die in Joegoslavie opereren dus als vijandelijke militairen mogen
> worden beschouwd.

De premisse is onjuist dus over de waarde van de conclusie valt niet te
spreken.

Ik gaf eerder een m.i. werkbare definitie van wanneer men zich niet
langer kan verschuilen achter persvrijheid. Van persvrijheid is geen
sprake als er alleen een zender is die opdrachten van de bevelhebber van
het leger uitvoert zonder dat enige andere stem hoorbaar is. Deze zender
hoort als "militair" geclassificeerd te zijn, of dat nu in de laatste
stand van het "oorlogsrecht" zo geregeld was of niet.

Niemand hier beweert volgens mij ook serieus dat hier de persvrijheid
verminderd werd. Ik hoor slechts medeleven met de slachtoffers (akkoord,
maar graag enige proportie hierin), formaliteiten over "oorlogsrecht" en
lieden die een stok zoeken om de spreekwoordelijke hond te slaan.

> Blijkbaar omdat men er van uitgaat dat er voor Nederlanders andere
> regels zijn dan voor andere mensen.

Helemaal niet. Voor een land zonder persvrijheid is een krant, radio- of
televisiestation iets heel anders dan voor een land met persvrijheid,
dat wel.

> Maar hadden we niet in VN verband afgesproken dat alle mensen
> gelijk zijn en gelijke rechten hebben ?

Daarom juist.

> Mark Koek vindt dit allemaal maar formaliteiten.

Ik ben niet geinteresseerd in de vraag of iets goed of fout is volgens
het oorlogsrecht. De vraag of iets volgens de wet correct is is niet
dezelfde als de vraag of iets moreel juist is.

Vergis je niet: natuurlijk ben ik voorstander van wetten en regels. Maar
deze kunnen geen rechtvaardiging vinden uitsluitend in zichzelf.

> En zo zijn de Navolanden druk bezig om alles wat er de afgelopen
> jaren aan internationaal recht is opgebouwd weer af te breken.

Als dat internationaal recht fout is verdient het niet beter. En zolang
het internationaal recht mensen als Milosevic in staat stelt zich achter
een achterhaald concept als "nationale soevereiniteit" te verschuilen
moet het zeker op de helling.

Laat het internationaal recht dan maar eens formuleren wanneer een
bevolking door andere landen tegen zijn eigen leider(s) in bescherming
mag worden genomen. Iets anders graag dan het huidige "nooit".

Groeten,

Mark Koek