D66 medeverantwoordelijk oorlogsmisdaad?

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Mon Jul 17 17:26:32 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

Gelukkig geeft Mark Koek zelf al aan waarom zijn verhaal niet klopt. Eerst zegt hij dat hij helemaal
niet geinteresseerd is in het oorlogsrecht en 3 zinnen later noemt hij Srebenica een oorlogsmisdaad.
Maar zonder oorlogsrecht bestaan er helemaal geen oorlogsmisdaden. Zonder oorlogsrecht is het niet in
te zien waarom je de militairen van de tegenpartij wel mag doodschieten maar de burgers niet.
Oorlogs recht is er niet om de militairen te beschermen maar om de burgers te beschermen tegen
aanvallen van militairen. En Mark Koek wil die regels blijkbaar overboord zetten.

Volgens Mark is een TV zender een propaganda machine en zijn de journalisten die daar werken deel van
het militaire apparaat.
Een interessante gedachte die betekent dat Nederlandse journalisten die in Joegoslavie opereren dus
als vijandelijke militairen mogen worden beschouwd. En omdat ze niet in uniform lopen mogen ze als
spion zonder meer neergeschoten worden. De Nederlandse regering schijnt die gedachte te delen. Maar
waarom wordt er dan zo een misbaar gemaakt als er elders op de wereld Nederlandse journalisten worden
doodgeschoten ?

Blijkbaar omdat men er van uitgaat dat er voor Nederlanders andere regels zijn dan voor andere mensen.

Maar hadden we niet in VN verband afgesproken dat alle mensen gelijk zijn en gelijke rechten hebben ?

Mark Koek vindt dit allemaal maar formaliteiten. Maar formaliteiten zijn nu juist de kern van de
rechtstaat. Zonder formaliteiten kom je niet verder dan "Ik heb gelijk want ik ben de sterkste". En
omdat de Navo op dit moment de sterkste is lijkt het zeer aantrekkelijk om die regel maar stevig toe
te passen.
En zo zijn de Navolanden druk bezig om alles wat er de afgelopen jaren aan internationaal recht is
opgebouwd weer af te breken.  Menig land zal ons daar dankbaar voor zijn want onder het motto van
gelijke rechten voor alle landen mogen de anderen dat voortaan ook.

Emiel Stolp