Want je krijgt dan dit...

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 17 08:52:04 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:47 17-07-2000 Monday, Erik van den Muijzenberg wrote:

>Doelt u nu op die drie piek van BOL voor D66?
>Want daar ging deze draad over.

Nee, ik heb het niet over de reële inkomsten, ik heb het over de
beeldvorming. Over geloofwaardigheid. Want daar ging deze draad over.

>Dat de participatie zal verbeteren door er ICT tegenaan te gooien
>is een onbewezen stelling. Het lijkt wel een dogma van u.

Als u goed gelezen heeft wat ik zei dan ziet u dat ik stel dat ICT juist
*geen*  participatie genereert wanneer de beeldvorming rond politici en
politieke partijen negatief blijft.

>Misschien kunt u eens een voorzichtige poging doen uw stelling
>te onderbouwen. (Denkt u daarbij wel aan het Hawthorne-effect?)

ICT heeft weinig effect, ondanks alle Lenossen en IPP's, ondanks alle
chatsessies, ondanks alle platforms electronische overheden, ondanks alle
van Boxtels, etc, wanneer de geloofwaardigheid van de politiek en de
politici in de publieke beeldvorming wordt ondermijnd door de Harrie
Groens, Bram Pepers, Neelie Smitten Kroesen (etc) van deze wereld, en, in
veel  mindere mate uiteraard (maar brengt het puibliek nuances aan?)  door
de bol.com-achtige advertentiën op websites van partijen. Overigens wijs ik
qua onderbouwing (bewijzen zijn altijd lastig bij toekomstscenario's) naar
het rapport van Rob (Raad voor het Openbaar Bestuur) `de grenzen van de
internetdemocratie''  (1998). Daarin wordt de eeuwige óf-óf tegenstelling
tussen directe en indirecte democratie eindelijk teruggebracht tot een
genuanceerd én-én. Waarbij afgewogen wordt wat ICT voor beide
democratie-vormen kan betekenen. De raad is naar mijn smaak nog wat te
terughoudend (het was dan ook twee jaar geleden dat hij het rapport
produceerde) maar de open onderzoekshouding bevalt me stukken beter dan úw
eeuwige `het lukt toch niet' -reflex.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl