IRAK <cahier>

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Jul 17 03:23:00 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik schreef slechts aan Remko:

> [...]
Ik probeer nu de relevante
 passages, waarin remko en ik de wereld proberen te verbeteren, over te
nemen, maar het lukt me niet goed.

Remko heeft er wel heel wat mee te stellen.

Ik ga dus maar even in op zijn commentaar:

>Jij hebt dus het idee dat wij zelf niks
>kunnen doen? Lekker leven leidt jij, of moet ik zeggen, wordt geleid?

Ik zie niet in, wat de wijze waarop ik mijn leven leid, of lijd, te maken
heeft met jouw werldschmertz. Ik heb ook de idee, dat je er geen flauw
vermoeden van hebt!

>Mijn voorstel is dat onze buitenland koers niet langer bepaald wordt door
de
>reactionaire lijn van de VS,

Ik heb het nog nooit gehad over de lijn van de VS, laat staan of ik dat nu
wel of niet reactionair moet vinden.

>maar dat we iets meer aansluiting zoeken bij de
>Europese lijn (Frankrijk/Amerika)

Frankrijk/Amerika, dat is de geheel nieuwe lijn, los van het reactionaire
buitenlands gedrag van de VS
Blair en Schroder hebben die lijn ook ontdekt. Dus eigenlijk is iedereen
vriendje van elkaar.

> op de een of andere manier, heb ik
>(wellicht in tegenstelling tot Tjerk) moeite om mezelf met een schoothondje
>te identificeren.

Identificatie is niet meer nodig. Je bent het al. De vraag blijft: op wiens
schoot geef je pootjes?

>Wat ik betoog is dat de doden die dit huidige beleid
>veroorzaken niet erger dood zijn dan de burger doden die Milosevich op zijn
>geweten heeft. het huidige beleid is stelselmatig gericht tegen een
>specifiek volk en het middel dat gebruikt wordt is onomstotelijk dodelijk.

Ik kom hierop onder terug. Want iedere dode is er een teveel. Ook al gaan er
dagelijks mensen dood.

>Maar ik neem aan dat je je meer zorgen maakt om je aandelen elke ochtend?

Ik vraag me af, hoe je weet of ik aandelen heb,  en als ik ze al zou hebben,
of dat me daardoor immuun zou maken over al het wereld leed. In een serieuze
discussie vind ik dit soort verdachtmakingen volstrekt uit den boze en het
maakt de rest van je argumentatie uiterst zwak.

Maar wat mij interesseert is, in hoeverre we nog moeten geloven in de
economische boycot. Ik zelf doe het niet. De boycot van de VS (met al haar
aandelen) tegen Cuba heb ik altijd zinloos gevonden. Ik begrijp ook niet
goed, waarom de bevolking van Irak moet lijden onder de afkeuring van de VS
en geallieerden over het bewind van  Sadam en zo kan ik nog wel even
doorgaan.

met vriendelijke groet,

Tjerk