IRAK <cahier>

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Mon Jul 17 10:00:11 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tsjerk,
ik ben blij dat mijn reactie iets meer opinie wist te verlokken dan mijn
eerste schrijven. Doet me deugd.

>From: "Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at wxs.nl>
>Date: Mon, 17 Jul 2000 03:23:00 +0200
>Ik probeer nu de relevante
>  passages, waarin remko en ik de wereld proberen te verbeteren, over te
>nemen, maar het lukt me niet goed.
Remko: mijn dank, geeft niets, alle eerste stappen kosten moeite, ook die
van de opinievorming.

>Ik zie niet in, wat de wijze waarop ik mijn leven leid, of lijd, te maken
>heeft met jouw werldschmertz. Ik heb ook de idee, dat je er geen flauw
>vermoeden van hebt!
Remko: Weltschmerz... tsja, ik heb het zelf altijd over betrokkenheid, maar
dat is natuurlijk voor cynische jakkers niet aan zichzelf te verkopen.
Bovendien afhankelijk van je eigen intentie (betrokkenheid of niet) is het
natuurlijk hetzelfde gevoel waar we het over hebben, daarin heb je gelijk.
Ik ben blij dat ik ondanks alle overvloedige luxe om me heen toch nog enige
compassie (maar alles is relatief) heb met mensen die het slecht hebben, ook
al gaat het met mijn eigen ego goed.

>de
aansluiting zoeken bij de
>Frankrijk/Amerika, dat is de geheel nieuwe lijn,
Remko: mijn excuses, in mijn impulsiviteit verwarde mijn vingers de woorden
in mijn kop: ik bedoelde Frankrijk/Duitsland

>schoothondje
>Identificatie is niet meer nodig. Je bent het al. De vraag blijft: op wiens
>schoot geef je pootjes?
Remko: dit is filosofisch gezien natuurlijk waar. Politiek gezien zie ik
mezelf echter liever bijten (naar boven toe: noem het een 'HondeHart') dan
pootjes geven, als je toch op schoot zit. Maar als je tevreden bent met je
eigen comfort is pootjes geven  natuurlijk beter. Ik geloof dat we hier
hetzelfde onderscheid als tussen Weltschmerz en betrokkenheid/solidariteit
zien...

>Maar wat mij interesseert is, in hoeverre we nog moeten geloven in de
>economische boycot. Ik zelf doe het niet. De boycot van de VS (met al haar
>aandelen) tegen Cuba heb ik altijd zinloos gevonden. Ik begrijp ook niet
>goed, waarom de bevolking van Irak moet lijden onder de afkeuring van de VS
>en geallieerden over het bewind van  Sadam en zo kan ik nog wel even
>doorgaan.
Remko: daar ben ik blij om. Als ik je kwetste door te suggereren dat je
aandelen had, excuus, het was slechts rhetoriek die meestal wel werkt,
vreemd genoeg, zowel bij mensen met als zonder aandelen. Maar je moet je
geen zorgen maken, ik ben al jaren voorstander van aandelenbezit door
werknemers. Zie het als het auto-voor-iedereen beleid van vroeger, of
eigen-huis-bezit beleid... zelf noem ik het altijd anders, maar goed, dat
stuit dan weer velen tegen de borst.