Betuwelijn-referendum v/d Muijsenberg

Thu Jul 13 22:24:54 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:49 12-07-2000, Jan Slingerland wrote:
>Hallo Erik en alle anderen,
>
> Toch staat een directe beslissing van 'het volk' me niet zo tegen als een
>misschien even demagogische campagne voor het kiezen van
>vertegenwoordigers in de vorm van een parlement, hoewel ik besef dat dat
>maar voor een beperkt aantal onderwerpen werkbaar is. Met andere woorden:
>ik acht de gemiddelde burger beter in staat over de zaak dan over de
>persoon/personen te oordelen.

Ik vraag me af of deze tegenstelling wel klopt.
In toenemende mate ligt bij verkiezingscampagnes het accent
op personen, dat is waar. Maar is het werkelijk zo dat de
kiezer stemt op een persoon, en niet op een partij? Stemt
de kiezer op mooie benen, en niet op een programma?

Als de kiezer beter in staat is over de zaak dan over de
persoon te oordelen, betekent dit dan dat een referendum
over de Betuwelijn tot meer draagvlak onder de bevolking
leidt? Dat was de vraag. Die zie ik nog niet beantwoord.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl