WAO-vraagje

F. van der Schans fvanderschans at GELDERLAND.NL
Fri Jul 14 02:26:23 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vanmiddag werd ik geconfronteerd met een verhaal van een WAO-recidivist
waarvan ik me afvraag hoe dat in elkaar steekt. Wie weet kan iemand me er
mee helpen.

De persoon in kwestie is 8 jaar terug in de WAO terecht gekomen en kreeg
derhalve 70% van zijn laatstverdiende loon. Na enkele jaren kon hij
bepaalde werkzaamheden weer oppakken en moest werk accepteren dat slechts
enkele procenten boven zijn uitkering lag. Enige tijd later kwam hij
opnieuw in de WAO en kreeg opnieuw 70% van zijn laatstverdiende loon. In de
praktijk betekende dit 70% van 70% (plus een beetje) van zijn
oorspronkelijke loon en derhalve slechts 60% van zijn oorspronkelijke
inkomen. Hij is nu recent weer aan het werk en krijgt circa 65% van zijn
oorspronkelijke salaris. Valt hij opnieuw terug in de WAO dan blijft er
niet veel meer over dan bijstandsniveau.

Vraag:
- Is het bovenstaande conform de huidige wet- en regelgeving?
- Wat vinden jullie er van dat WAO-recidivisten op deze wijze na enkele
perioden WAO nauwelijks een inkomen boven bijstandniveau overhouden?

Wat dit laatste vind ik het een heel vreemde zaak, maar misschien doorzie
ik niet de gehele materie. Deze wijze van wetgeving stimuleert WAO-ers niet
om als ze enigszins kunnen weer aan het werk te gaan. Het risico op een
veel lagere uitkering op termijn is nl veel te groot.

Groet en alvast bedankt,

Frits van der Schans