Betuwelijn-referendum

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jul 13 15:02:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
[..]

> Maar niet iedere burger heeft tijd en of behoefte, zich te verdiepen in alle
> relevante informatie en dossiers, die de bouwstenen vormen tot de
> uiteindelijke besluitvorming. Als ik de nuchtere en zakelijke argumentatie
> lees van Robert Jan Jonker over de Betuwelijn, waaruit kennis van zaken
> blijkt, dan kan ik dat niet van een ieder ander verwachten. Dan worden er
> dus bij de standpuntbepaling over de Betuwelijn kennelijk keuzes gemaakt op
> irrationele motieven, of nog erger, op basis van eenzijdige of
> gesimplificeerde informatie.

Tjerk, maar hier zou ITC toch uitgerekend uitkomst kunnen bieden.
Bv. uit de complexiteit van de auto is ook niet iedereen duidelijk wat
je zou moeten doen om hem te berijden.
Toch is veel van de complexiteit terug gebracht tot een aantal
handelingen die je zelf nog dient te verrichten om van het voertuig
gebruik te kunnen maken.
Ook hier kan de actieve doe het zelver zich de materie uitstekend eigen
maken via allerlei hulpmiddelen en informatie, zolang maar bekend zijn
welke hulpmiddelen en informatie hier van toepassing is.
Je kunt je ook wenden tot een garage voor professionele hulp.

ICT zou hier dezelfde functie(s) kunnen vervullen waarbij hier met ICT
tot diep in details kan komen indien je dat zelf zou wensen. Dus ook bv.
over de Betuwelijn.
De relevante informatie en dossiers, die de bouwstenen vormen tot de
uiteindelijke besluitvorming kunnen op verschillende niveaus nog steeds
voor het zelfde eindresultaat staan.
Je kunt dus zelf bepalen hoe diep je in de materie wilt duiken.
Het zelfs mogelijk is om op elk niveau de voorstellen met elkaar te
vergelijken en je afwegingen te maken.
Of om varianten uit te testen.

Mvg,
Henk Elegeert