Betuwelijn (was Re: Referendum Oostenrijk)

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Thu Jul 13 14:57:52 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik schreef:

> Stelt u zich toch eens voor dat iedere kiesgerechtigde in
> Nederland mag beslissen over zoiets ingewikkelds als het
> aanleggen van een nieuwe railverbinding tussen de Rotter-
> damse haven en Duitsland. Dat is wel heel democratisch,
> maar komt er ook een onderbouwd besluit uit?

Waarschijnlijk een beter onderbouwd besluit dan nu genomen is......
Ingewikkelds..... Een bestuurder kan toch uitleggen waarom iets nodig is.
Als hij/zij dat niet kan dan zal het besluit ook niet erg nodig zijn.

> Moet de aanleg van de Betuwelijn worden doorgezet, ondanks
> het negatieve rapport van de Rekenkamer? Ja, of Nee?
> De Tweede Kamerleden - nauwelijks beter geinformeerd dan
> de gemiddelde krantenlezer als ik een bericht mag geloven
> dat onlangs in de krant stond toen er werd gepleit voor
> een Onderzoeksbureau - komen er niet uit.
> Op basis van wat voor informatie gaan de kiezers stemmen?

Je vraagt je af of de burger wel een goed besluit kan nemen en zegt
tegelijkertijd dat de kamer niet beter geinformeerd is als die burger?

> [...]
> verspreiden over het belang van de plantjes en de vogel-
> tjes die in de verdrukking dreigen te raken als de lijn
> wel wordt aangelegd.
> Professor Heertje zal opnieuw pleiten voor zeppelins.
> De gebroeders Lubbers zullen pleiten voor aanleg van de
> lijn, maar met onbemande voertuigen in plaats van rail-
> voertuigen. De Bond van Bezorgde Belastingbetalers zal
> zich per pamflet afvragen of de enorme kosten van de
> lijn afwegen tegen de baten. Enzovoorts, enzovoorts.
> Allerlei toekomstscenario's zullen worden gereduceerd
> tot kretologie die op een kwart A4-tje past. En dan?

het gaat hier niet om een meerkeuzereferendum.... Dus die plannen van
heertje, lubbers en kornuiten komen niet aan de orde...gewoon ja of nee
Betwuwelijn....
En op basis van de voor en nadelen op een a4tje kan ik wel een besluit
nemen hoor Erik, jij niet?
Ik kan dan in ieder geval zelf meebeslissen of mijn belastinggeld over de balk
gesmeten wordt of niet (en waaraan), nu beslissen anderen voor mij. Ik acht
mezelf goed in staat daar een goede keuze over te maken. Volgens mij heb
jij het ook wel in je maar durf je het nog niet aan om een keuze te maken:-)

Dat doe ik graag. Geen betuwelijn.....