Betuwelijn-referendum

Herman Beun hermanb at BIGFOOT.COM
Thu Jul 13 14:35:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> Daar zit voor mij de angel. Iemand wiens beroep het is een
> oordeel te vellen zou het beleid gaan bepalen, de toekomst
> van het land richting gaan geven etc. Nee, principieel
> onjuist. In een democratie geeft de *bevolking*
> (demos) via (tele)democratische instrumenten die richting
> aan.

Ook niet, volgens mij. Iemand wiens beroep het is om een oordeel te
vellen kan dat in principe beter dan een willekeurige burger. Waar het
om gaat is dat die beroeps-oordeelvellers _verantwoording_ afleggen
voor de door hen gevelde oordelen, opdat gewone burgers vertrouwen
hebben in die oordeelsvorming. Verkiezingen alleen zijn daarvoor niet
(meer) voldoende, omdat het een veel te grof instrument is. Daarom is
er nood aan de mogelijkheid van referenda voor zaken die veel
maatschappelijk beroering veroorzaken (zoals de Betuwelijn), zodat de
burger kan zien dat hijzelf uiteindelijk de touwtjes in handen heeft.
Zo zorg je voor vertrouwen in de publieke zaak.

Beroeps-oordeelvellers moeten kunnen laten zien dat zij dat vertrouwen
waard zijn. Zij moeten niet alleen een deskundig oordeel vellen, maar
ook kunnen _uitleggen_ waarom hun oordeel verstandig is. Zij moeten de
kiezer, die hen zijn vertrouwen geschonken heeft, kunnen _overtuigen_
van de juistheid van hun standpunt. Een politicus die dat niet kan,
die ondanks zijn deskundige oordeel niet in staat is publieke steun te
verwerven (in verkiezingen in normale gevallen, _en_ in een referendum
in geval van een controverse), is gewoon niet geschikt voor zijn vak.
Die had geen politicus moeten worden, maar ambtenaar.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*