referendum Osterreich

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 10 23:27:34 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 18:39 10-07-2000 Monday, Roeline wrote:

>Hein, jouw bewering, hierondeer laten staan, is niet volledig.

Dat was ook niet de inzet. De inzet was het principe naar voren te halen
dat er een verschil is tussen iets bedenken maar niets doen, en iets
bedacht hebben en iets (gaan) doen. Voor het strafrecht gekldt dat er in
ieder geval een `begin van uitvoering' aanwezig moet zijn. De uitvoering
kan totaal mislukken, er kan alles tussen komen, maar het concreet maken
van een begin van (eventueel voorbereidende) handelingen
is bepalend voor wel/niet strafbaarheid.

>Ook voorbereiding en poging tot uitlokking van een misdrijf is strafbaar
>gesteld
>in nederland.

Voorbereiding is een concreet handelen en uitlokken is ook een concreete
handel, hoewel met een eigen karakter (telefoontje, aanbod van eem beloning
voor het plegen van een misdrijf etc).

>Ik weet niet hoe dat internationaal zit.

Tussen soevereine staten kunnen zulke principes niet dwingend zijn. het
zijn prinipes die je als richtlijn kan hanteren. Mijn stelling is dat
Oostenrijk niet `strafbaar' is zolang er geen concreet strafbaar handelen
zichtbaar is.

>Maar wanneer je een grote groep opzettelijk aan het vergiftigen bent met
>bepaalde ideeën

Uiterst subjectief criterium. Elke politieke partij doet dit. Elke partij
spuit ideeën de samenleving in. De een noemt het vergiftiging, de ander
volksopvoeding, de derde politieke propaganda, de vierde het werven van
kiezersgunst.

>  kan er dan niet gesteld worden dat je je aan het voorbereiden bent op,
> of een poging tot uitlokking doet van, aan wat die ideeën eigenlijk van
> je vragen? Het uitroeien van....en vul maar in?

Maak dat maar hard. Ik vrees dat Bolkestein binnen jouw hypothese strafbaar
is....

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl