Re: Bien étonné (de se trouver ensemble)

Raimond raimond.detempe at KB.NL
Mon Jul 10 11:37:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Chido,

in mijn hart ben ik he tmet je eens. Het zou goed zijn als er wat
meer rookverbod zou komen en dat dit ook wordt gehandhaafd.

Wat de trein betreft: het aantal rookcoupees is al veel kleiner dan
20 jaar terug. Er wordt wel aan gedacht. Maar net als een sticker
op de balcons: je kunt mensen wel verbieden, maar er blijft een
kleine groep die onwillig is, en zich verzet. Dus daar heb je weer
strenge opzichters voor nodig, die iemand meteen op de bon
slingeren. En dat verwacht ik van de conducteurs nou bepaald niet,
die al genoeg te stellen hebben met brutale, weerspannige en
agressieve reizigers [zonder vervoersbewijs!]. Blijft over: een
maatschappij waar de brutale onwillige bij gehandhaafde
weerspannigheid door enkele stevige mannen in de houdgreep word
genomen en 24 in het cachot wordt gemikt.
Maar daar houden Nederlanders niet van.

In dat kader past ook een rookverbod bijv. op perrons. In Belgie is
dat een aantal jaren ingegaan. Maar ik heb nimmer vernomen hoe
men dat handhaaft. Voor ons: zou hetzelfde verhaal gelden als ik
hierboven al weergaf. Chido - als je in het wachthuisje van de tram
staat, is het je ooit gevraagd <of het gepermitteerd is dat ik er
eentje opsteek?> en je neen zegt, en de vrager het dan ook nalaat?
Nou dan - men rookt maar en mocht je er wat van zeggen dan is het
minste al <waar of je je mee bemoeit>.

Wat moet je nou met zo'n volk van onbeleefde pipels? Om niet te
generaliseren: met een flink gehalte aan onbeleefde pipels. O ja,
echte schoften zijn er veel minder. En onder die onbeleefden zitten
heel wat mensen die in een andere setting heel aardig zijn. Waar
doen we het eigenlijk voor, onze democratische inspanningen?
Alleen voor <ons soort mensen>, de <elite van bewust denkende
mensen>, die <anderen bejegent gelijk u zelve>?

Zelfs daaraan twijfel ik wel als ik aan de discussie op deze lijst
denk, de afgelopen weken.

Groet, /raimond de tempe