AR (daar gaan we weer) (was: komkommertijd.. enz.)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Jul 7 17:05:08 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Lijsters,

Frits van der Schans schreef:
>Zoals je begrijpt is het voorstel om de AR af te schaffen niet aangenomen.
>Sinds enige maanden maak ik ook deel uit van de AR en ik moet erkennen dat
>de tijdsbesteding binnen AR heel erg veel efficienter is dan op deze lijst.

Ik mag het hopen.
'Ook ik moet erkennen dat de Efteling meer bezoekers trekt dan mijn stamkroeg'
Wat een vergelijking, zeg.

>De AR dient er juist voor om binnen D66 tot meningsvorming te komen over
>actuele onderwerpen van een zeker politiek gewicht. Wellicht kan een
>electronisch broertje van de AR voor meer D66-ers worden opengetseld zodat
>we nog sneller en breder meningen kunnen uitwisselen.

De statuten bieden sinds kort veel snellere en meer accurate methodes om aan
meningsvorming, ja zelfs aan beslissende raadpleging te doen. Ik doel op de
ledenraadpleging, het partijreferendum en de non-territoriale platforms. De
AR is een volslagen verouderd concept van *getrapte* ledenraadpleging i.t.t.
de 3 bovengenoemde methoden, die uitgaan van *directe* raadpleging. AR-leden
zijn over het algemeen niet beter op de hoogte dan 'gewone' leden. Als het
electronische broertje wordt opengesteld voor niet-ARleden, kun je net zo
goed een goeie moderator aanstellen en de AR opheffen. Het is uberhaupt
geschuffeld dat de electronische meningvorming van de AR niet openbaar gaat.
Opgeklopte belangrijkdoenerij. (Of is er gewoon niets te melden?)

>Het voordeel van de
>AR is natuurlijk wel dat dit gekozen personen zijn die ter verantwoording
>kunnen worden geroepen door hun kiezers. Daarmee is hun mening uiteraard
>niet belangrijker dan de mening van niet gekozenen.

In de praktijk is dat natuurlijk flauwekul. Niemand weet wie de AR-leden
zijn, wat ze doen en wie ze raadpleegt (and frankly, my dear; I don't give a
damn) en er zijn over het algemeen maar net genoeg kandidaten, zodat 'ter
verantwoording geroepen worden' via verkiezingen (de enige echte methode) een
wassen neus is. Dat het fossiel Bobje v/d Bos op het Millenniumcongres de AR
moest komen 'redden', is wat mij betreft geen aanrader.
De AR is m.i. nutteloos en zelfs schadelijk, aangezien het als nutteloos
element kostbare menskracht en middelen onttrekt aan de partij.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.