Referendum Oostenrijk

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Jul 7 09:26:07 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Unclassified

De reakties van Henk en Tjerk geven heel duidelijk aan dat ook
binnen D66 menigeen het eigen vooroordeel aanzienlijk
belangrijker vind dan de beginselen van de rechtstaat.

Henk Elegeert wrote:

> Wat zijn geeigende middelen in dit verband?

Hier probeert Henk te suggereren dat de Oostenrijkse regering
natuurlijk
onwettige middelen wil hanteren. In de media is al aan de orde
geweest
dat men denkt aan een veto bij de verdragswijziging. Dat middel
is volkomen wettig en in overeenstemming met het huidige EU
verdrag.

> Vooralsnog is niet duidelijk dat anderen ten onrechte sancties hebben
> opgelegd. Integendeel, lijkt me.
> In elk geval is een referendum geen geeigend middel om dat aan te tonen.

Hier zegt Henk dus dat het normaal is om een andere partij
zonder enig bewijs of rechtszaak te veroordelen en daarna van
het slachtoffer te verlangen dat die zijn onschuld bewijst. Dat
accepteren we in Nederland toch ook niet.

> Een democratische regering zoekt haar recht in deze context via recht en
> niet via een referendum.
> Een dergelijke zgn. democratische regering die haar recht zoekt via een
> referendum omtrent deze verpakking verdient het niet te worden
> gerespecteerd.

De andere landen hebben sancties uitgesproken zonder de
Oostenrijkers zelfs maar aan te horen. En men zegt er bij dat
het allemaal bilaterale sancties zijn zodat er op de EU
vergaderingen niet over gesproken mag worden en er ook geen
rechtsgang bij het Hof in Straatsburg mogelijk is. Over welke
rechtsgang heeft Henk het hier dan eigenlijk ?  De sancties zijn
een politiek probleem en Oostenrijk pakt het dus ook politiek
aan.

> Een van de regels zou ook moeten zijn dat oostenrijkers daar dan maar
> eens mee moeten beginnen.

Beste Henk, mag ik even vragen welke grondregels van de
rechtsstaat en de mensenrechten er door Oostenrijk geschonden
zijn ? Volgens mij houden ze zich al jaren aan alle regels.
Oostenrijk vangt b.v. in verhouding tot de bevolking aanzienlijk
meer vluchtelingen op dan Nederland. Maar je zult wel niet
antwoorden omdat je geen enkele misdaad van de Oostenrijkse
regering kunt vinden.

> Een van de regels is dat je je niet met propaganda bezighoud als
> regering.

Dat lijkt mij een punt wat je eens in Nederland aan de orde moet
stellen gezien de bakken met propaganda die postbus 51 dagelijks
over ons uitstort.

> Mij niet. Althans niet binnen deze context.

De echte reden voor de sancties is de binnenlandse politiek in
Frankrijk en Belgie waar men het Front National en het Vlaams
Blok wil isoleren. En Oostenrijk is een makkelijk slachtoffer
want het is een klein land en het was fout in de oorlog (60 jaar
geleden). En de andere landen doen graag mee want dan blijven ze
zelf buiten schot.
Je ziet het zelfde op het schoolplein, als een paar ettertjes
een zwakker kind gaan treiteren doet iedereen mee om te
voorkomen dat ze zelf het volgende slachtoffer worden. Ik denk
dat onze politici maar eens zo een lesje over pesten bij een
lokale kleuterjuf moeten gaan volgen.

Emiel Stolp