d66

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Fri Jul 7 02:34:53 CEST 2000

Beste Gerard, beste Peter (die instemmend reageerde), beste anderen die er zo
over denken,

Hein van Meeteren gaf een korte en puntige reactie. De mijne is iets langer.
Ik weet niet hoe jullie aan het lijstadres zijn gekomen. Maar onder aan iedere
mail vind je dat het gaat om een informele lijst. Niet door D66 opgezet of onder
verantwoordelijkheid van D66. Een paar leden zijn op eigen initiatief deze lijst
gestart. Maar daar gaat het me eigenlijk niet om.

Wat ik erg vind, is dat jullie klaarblijkelijk vinden dat politiek een clubjes
gebeuren is. In alle beslotenheid met soortgenoten die er hetzelfde over denken
lekker praten. Niet al te veel weerwoord. En maar besluiten nemen voor en over
de burger. Daar is een woord voor: achterkamertjespolitiek. En het is een van de
redenen waarom D66 ooit is opgericht. Wij wilden en willen openheid.
Transparantie. Het is de reden waarom alle vergaderingen en bijeenkomsten van
D66 openbaar zijn. Iedereen kan in principe binnenlopen (helaas gebeurt dat te
weinig) en z'n mening verkondigen en horen hoe we er mee om gaan.
Is dat zwaar? Ja. Legt dat heel veel druk op alle personen die deelnemen aan een
discussie? Ja. Betekent dat heel zorgvuldig omgaan met de mening van anderen?
Ja. Maar betekent dat ook winst voor de democratie? Ja. Betekent dat een burger
die het wellicht niet met je eens is, maar die je wel kunt uitleggen welke
afweging je waarom maakt? Ja. Betekent dat....etc.
Ook binnen D66 is 'de gemeenschappelijke context' geen vanzelfsprekend gegeven.
Integendeel. Het zijn juist de mensen die samen die gemeenschappelijke context
scheppen. Maar ook daar hebben we verschil van mening over, waar we in alle
openheid, ook hier, over kunnen discussieren. De gegeven context is, voor de
politiek, de maatschappij. Niet clubje X of Y.

De opmerking 'Op zichzelf heb ik niets tegen andersdenkenden, integendeel. In
mijn dagelijks leven kom ik genoeg andersdenkenden tegen.' vind ik schokkend. Je
hoort het grote 'Maar' al achteraan komen. Invuloefeningen zijn een aardig midde
l om het bizarre van een stelling aan te tonen. Dus vul voor 'andersdenkenden'
maar in: vrouwen, mannen, allochtonen, homo's etc.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels