Referendum Oostenrijk

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Jul 7 02:29:31 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"e.r. stolp" schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Unclassified
>
> De Oostenrijkse regering gaat de bevolking een referendum
> voorleggen met de vraag:
>
> "Dient de bondsregering met betrekking tot de aanstaande
> hervorming van het verdrag van de Europese unie met alle
> geeigende middelen ervoor te zorgen dat :

Wat zijn geeigende middelen in dit verband?

> #de door de andere lidstaten ten onrechte opgelegde sancties
> onmiddelijk worden opgeheven

Vooralsnog is niet duidelijk dat anderen ten onrechte sancties hebben
opgelegd. Integendeel, lijkt me.
In elk geval is een referendum geen geeigend middel om dat aan te tonen.

> #de EU, als gemeenschap van gelijkwaardige staten, garandeert
> dat alle lidstaten gelijke rechten en plichten hebben en dat
> niet de hegemonie van een paar grote landen mogelijk wordt.
>
> #de EU het recht van een lidstaat garandeert om een vrije
> democratische keuze voor een regering te maken en dat de vrije
> concurrentie en de rechten van alle democratische partijen,
> evenals de instellingen van de directe democratie worden
> gerespecteerd.

Een democratische regering zoekt haar recht in deze context via recht en
niet via een referendum.
Een dergelijke zgn. democratische regering die haar recht zoekt via een
referendum omtrent deze verpakking verdient het niet te worden
gerespecteerd.

> #er een heldere scheiding komt tussen de verantwoordelijkheden
> op Europees en nationaal niveau en dat de regio's meer macht
> krijgen.
>
> #alle instellingen van de EU verplicht worden zich te houden aan
> de grondregels van de rechtsstaat en de mensenrechten.

Een van de regels zou ook moeten zijn dat oostenrijkers daar dan maar
eens mee moeten beginnen.
Een van de regels is dat je je niet met propaganda bezighoud als
regering.

> #in het EU verdrag wordt opgenomen dat de rechter een procedure
> bij veronderstelde schending van de grondbeginselen van de EU
> controleert. "
>
> Dit lijken mij allemaal prima voorstellen.

Mij niet. Althans niet binnen deze context.

> Maar de regeringen
> van de andere EU landen en het europarlement zijn hier fel op
> tegen.

Terecht.

> Die zijn blijkbaar niet voor gelijke rechten voor
> iedereen, vrije verkiezingen en de regels van de rechtstaat.

Jawel, maar niet verpakt in een geheel dat niet consistent is.

> Daarmee vallen ze eens goed zichtbaar door de mand met al hun
> geleuter over europese democratie.

Het is me te kort door de bocht.
Je kunt ook zeggen dat ze er goed over na hebben gedacht.

> Het zou een goede zaak zijn als de Nederlandse regering nu eens
> duidelijk zijn steun uitsprak voor dit referendum.

Ik kan me niet voorstellen dat ze daartoe bereid zou zijn.

> Laten we
> hopen dat de Oostenrijkers vol houden en iedere wijziging van
> het EU-verdrag blokkeren als niet aan deze eisen wordt voldaan.

Daar wil ik nu wel weer een referendum over.

Henk Elegeert