Onzorgvuldig en onprofessioneel

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Jul 5 11:13:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:49 05-07-2000 Wednesday, Remko de Knikker wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Ha, ziet iedereen nu, dat naast het bijhouden van archief, openheid altijd
>de meeste bevrediging biedt.

Toch is het citeren op één lijst van bijdragen op een ándere lijst,
waarbinnen andere mores heersen en er andere omstandigheden gelden, altijd
riskant. Er zijn lijsten waarop vrijelijk gescholden en geruzied mag
worden, simpelweg omdat zulks daar de `cultuur' is. Ook vinden wel eens
ruzies of conflicten plaats op een lijst, waarbij de genuanceerdheid van
taalgebruik niet altijd even grote hoogten bereikt. Het halen van een
citaat uit zo'n conflict en neerzetten op een ándere lijst, geeft dan een
uitsrt scheef beeld, van zowel die lijst als de auteur. Kortom: openheid is
zeer goed, maar openheid moet altijd zorgvuldig geschieden, en context moet
geleverd worden. Zonder context is Winston Churchill zelfs een ordinaire
querulant met zijn opstokerige speeches tegen Duitsland, als u voelt waarop
ik alludeer.

>De kleingeestigheid van Muisenberg blijkt nu pas uit zijn angstige
>rancuneuziteit, wat een bekrompen hartje, als dit nog iets is van tijden
>terug...

het citaat `maislul' is minstens een half jaar oud, ik meen zelfs uit
december 1999. Inderdaad een wat onwelriekende oude koe. Of van den
Muijzenberg kleingeestig is vermag ik niet te beoordelen.

>overigens kun je je niet verschuilen achter het feit dat het beleid was om
>lik op stuk te geven.

Ik verschuil me niet, ik geef een context. De verbastering "maisil" tot
"maislul" is niet een van mijn meest fijnzinnigige verbale prestaties
geweest de laatste jaren. Zulks geef ik graag toe.

>  Je kunt je eigen handelen alleen maar los van de
>context zuiver beoordelen,

Volstrekt oneens. Handelen dient *altijd*  beoordeeld te worden in context.
Onze hele rechtsspraak is daarop gebaseerd. Wat in de ene context een moord
is, is in de andere context een heldendaad (geallieerde schiet nazi dood in
man-tegen-man gevecht in Normandië, 1944).

>en je moet toegeven dat, naast dat zoiets niet
>werkt, het even zielig is om terug te schelden als te schelden, amusant ook
>overigens...

Het heeft wel enigszins gewerkt. Maar ik vond het experiment verder niet zo
geslaagd. Het heeft de notoire querulanten in ieder geval laten zien dat je
niet straffeloos een bestuur kan *blijven* uitschelden en treiteren.  Door
het lik op stuk beleid is de ware aard van enkelen zichtbaar geworden. Zo
heeft een van de collega's  Van Den Muijzenberg in wanhoop geroepen dat
Hein (ik dus) `gesloopt" moest worden. Het werd toen duidelijk dat de lijst
afgesloten moest worden, want de bijdragen begonnen de strafrechtelijke
sfeer te benaderen. Soms heeft escalatie enige zin, maar vooruit: je moet
er verdomd voorzichtig mee zijn.  Ik raad je aan om, als je meer wilt weten
over de verloedering binnen de lijsten van db.nl, eens op zoek te gaan bij
webwereld (www.webwereld.nl )  of planet multimedia (url?) en op zoekwoord
`db.nl" eens te kijken wat je vindt. Dan zie je ook hoe de verloedering al
jaren geleden is ingezet en hoe wanhopig het bestuur heeft geprobeerd met
álle redelijke middelen het tij te keren.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl