(help:inflatie) last try

B Doggle bd62 at INAME.COM
Tue Jul 4 16:41:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Max Kok wrote:

> [...]
> lopen al
>
> Precies.
> Bovendien verkeert de overheid in een monopoliepositie waarin ze burgers
> dwingt tot het afnemen van produkten waar ze helemaal niet om vragen. En
> drukt daarmee de kosten van levensonderhoud omhoog zonder dat dat in de
> inflatiecijfers zichtbaar is.
>
> Een voorbeeld is het veilen van telefoniefrequenties. Wist u dat van iedere
> gulden telfoonnota ongeveer 25 cent weer teruggaat naar de overheid als een
> nieuwe vorm van indirecte belasting ?

> Dat is volgens mij onzin. Olie maakt wel degelijk deel uit van het

In 1974 is er een covenant gesloten tussen de werknemers organisaties en de overheid over de
doorberekening van de "benzineprijzen" in de inflatiecijfers. Ziedaar voor meer informatie.

> Je zou je wel kunnen afvragen of het er wel in de juiste verhouding in is
> verwerkt. Net als huizenprijzen: in het pakket zit alleen het
> huurwaardeforfait. Maar het zal duidelijk zijn dat een kleine rentestijging
> heel wat meer gevolgen heeft voor het besteedbare inkomen dan de daling (!)
> van het huurwaardeforfait zou doen vermoeden !

> van
> vragen.
>
> Desalniettemin ben ik een groot voorstander van loonmatiging.
> Internationaal: hoe hoger de lonen hier, hoe eerder de volgende fabriek in
> Polen staat.

Ik ben daar dus geen voorstander van omdat de inflatie grotendeels veroorzaakt wordt door de overheid
(zie boven). Het probleem ligt dus in principe bij de overheid. Oorzaak en gevolg worden omgedraaid.
Het is niet dat de werknemers te veel vragen, het is de overheid die teveel belasting heft en het
"meevallers" noemt

> Nationaal: hoe lager de kostprijs van produkten / diensten, des te groter de
> welvaart voor iedereen.

Door de z.g. geleide economie is de werkelijke kostprijs van "het product" in de privaatsector
verdoezeld door de exhorbitant hoge belastingen 17,5% BTW en dat gaat naar 19%...
In de "overheidssector" hebben ze het woord "marktwerking" gevonden, even voorbijgaand aan het feit
dat marktwerking en concurrentie onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn, en wordt alles dus gewoon
duurder gemaakt van paspoort tot parkeren tot gementeleges enfin teveel om op te noemen zonder "enige"
concurrentie. Nou DAT creert inflatie!!!
Voorbeeld: het Kadaster is geprivatiseerd....????

> Sociaal: Succesvolle hoge looneisen komen alleen tot stand op plaatsen waar
> de insiders zich kunnen verrijken ten koste van de outsiders. Zo vind ik bv.
> in de gezondheidszorg dat de lonen OMLAAG moeten zodat meer mensen met meer
> plezier in de zorg kunnen werken en zorg-consumenten een veel beter produkt
> geleverd krijgen. Helaas zijn vakbonden en werkgevers daar oppermachtig en
> er dus uitstekend in geslaagd outsiders buiten de deur te houden, met alle
> bekende negatieve gevolgen vandien.

De ervaring van de patient voor het 'produkt' is zoals je aangeeft.
Voor wat betreft het oorzakelijk verband verschillen we van opinie. Die kan ik wel wat nader
toelichten, maar niet in dit korte bestek. Dat zou een apart mailtje moeten worden.

> Hoe opener de concurrentie, hoe meer inflatie vanzelf in de hand gehouden
> wordt. Veel overheidsbeleid werkt hier momenteel juist inflatie-bevorderend.
> Denk bv. aan het veel te restrictieve gronduitgiftebeleid, waardoor er veel
> te weinig gebouwd kan worden en de huizenprijzen DUS uit de pan rijzen (en
> de overheid zichzelf verrijkt aan exorbitant hoge grondprijzen).
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Max Kok

MVG
B. Doggle