Checks & Balances (was Federaal Europa)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Jul 4 16:20:41 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:43 04-07-2000 Tuesday, Brendan Thesingh wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Zeer beknopt houdt het systeem van checks & balances scheding van de machten
>in. De wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende uitvoerende macht moeten
>onafhankelijk van elkaar functioneren en elkaar in balans houden. Daarnaast
>behoren ze elkaar te controleren.

In de Trias Politica van Charles de Secondat de Montesquieu (overigens van
goede famille) kwam deze gedachte in een Europese context tot ontwikkeling.

>Zeer kort is dit ongeveer hoe het werkt. Als iemand nog vragen of
>opmerkingen heeft dan wil ik daar graag op ingaan.

Wat mij interessant lijkt is met elkaar na te gaan waar de verschillen
exact liggen met het (Noord) Europese systeem. Want checks and balances
hebben wij natuurlijk ook. Al is de vorm wat anders. De rechter bewaakt
*onafhankelijk* (dus niet gekozen of benoemd door een administration) de
wetten, of liever: de interpretatie en uitvoering van de wetten. Het
bestuursrecht (AWB) waakt tegen bestuurlijke blunders en onbehoorlijk
bestuur. De kamer checkt en corrigeert desnoods de regering. De Raad van
State (in Nl althans) controleert de recht -en wetmatigheid van
wetsvoorstellen. De Hoge Raad, als hoogste rechtscollege, kan bewindslieden
corrigeren, etc. Dit is checks and balances op NL-niveau. Op Europees
niveau zitten we in een transitie-fase. Een VS van Europa zou het
Amerikaanse model kunnen volgen, maar trekt dan checks and balances weg uit
de lidstaten. In Europa kunnen we echter ook een federatief systeem
hanteren: de natie-staten (lidstaten), als basis, blijven autonoom op tal
van terreinen, ook wb het zwaartepunt van democratische controle en
rechtspraak.  Dan is Europa  slechts een samenwerkingsverband op economisch
(primair) en sociaal-juridisch niveau, waarbij de subsidiariteit ervoor
zorgt dat nooit teveel bevoegdheden naar het centrale niveau getild worden.
.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl