Modereren e.d. (Was: [D66] krijsende lijsters op het web)

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 3 16:57:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:42 03-07-2000 Monday, Chido Houbraken wrote:

Ik schreef:

><knip>
>
>Dit ('...,gast op deze lijst, niet D66-lid,...) wekte bij mij de indruk dat
>je onderscheid maakte tussen leden en niet-leden op deze lijst en dat je het
>laatste soort als gast beschouwde. Mocht ik dit verkeerd geinterpreteerd
>hebben, dan mijn excuses. Ik zal je er niet meer mee lastig vallen.

Ik maak wel degelijk onderscheid tussen gasten en niet gasten. Dit is een
d66 lijst, en niet d66-ers zijn *meer dan welkom*. Staat buiten kijf. Maar
ondanks dit vind ik het onderscheid D66-er en gast redelijk. Mijn opinie is
(*dus niet meer dan een opinie*) dat een gast zich als een gast dient te
gedragen. Wanneer ik op bezoek ben bij iemand anders dan tracht ik een
minimum aan beschavingsregels toe te passen. Zo vind ik het ongehoord dat
op deze lijst citaten van mij zijn geplaatst door een gast, EvdM, uit een
discussie die op  *andere* lijsten (db-nl, pnyx), in een geheel ander
context, zijn gevoerd. Zoiets ervaar ik als ongepast en ongemanierd. De
reden dat ik Ramons oproep kan billijken is deze: ik weet hoe het subtiele
getreiter werkt. Anderen hebben het vaak niet door. Mijn advies aan Ramon
is echter; trek je er niets van aan. Ga niet in de tegenaanval, want dat is
precies wat EvdM beoogt. En dan komen er hele lange, heel vervelenfde
draden tot stand. Die nooit en te nimmer tot enige wederzijds begrip
leiden. En anderen zullen altijd roepen: `waar twee vechten daar hebben
twee schuld'. Dus je verliest altijd.
Drop it, dus.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam