Federaal Europa

Brendan Thesingh bthesingh at HOTMAIL.COM
Mon Jul 3 15:04:30 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein Vermeeteren schreef in reactie op Glenn Mellonius:

>Mij niet. Ik word er, mét de Fransen, droevig van. men vergelijkt het
>wel met de USA, maar men vergeet de volstrekt andere omstandigheden van
>waaruit de ver. staten zijn geboren. Daar was niets. (Wel een heleboel
>Indianenstammen, maar die werden stelselmatig uitgeroeid..voorteken?).
>Vanuit zo'n bestuurliojk niets is het makkelijk een federaal gelaagde
>(states) éénheidsstaat te bouwen. Europa is niet niets (tenzij je de
>Hollanders, Duitsers, Spanjolen en Fransozen als Indianenstammen wil
>zien en behandelen...).

Sorry, maar hier klopt dus helemaal niets van. De VS heeft dan misschien
niet zo'n lange geschiedenis als Europa, maar toen de VS onafhankelijk
werden van Engeland waren ze al zeker enige tijd kolonien, die onderling
behoorlijk verschillend waren, ze hielden er zelfs verschillende
geldsystemen op na. Daarnaast droegen deze kolonisten natuurlijk het
verleden van Europa met zich mee. In het land was er dus misschien niets
naast indianen, maar in hun geest was er wel degelijk wat, namelijk dat ze
niet een staatsvorm zoals in Europa wilden hebben.

De invoering van de grondwet in de VS is echt niet zonder slag of stoot
verlopen. Na de onafhankelijkheid werden The Articles of Confederation
opgesteld. Dit was zeg maar een los statenverbond wat bestuurlijk helemaal
niet werkte, daarom besloot men een grondwet te ontwerpen die de voormalige
13 kolonien beter bestuurbaar moesten maken. Deze grondwet werd daarop nog
aangevuls met The Bill of Rights, de eerste tien amendementen op de
grondwet, omdat velen er geen vertrouwen in hadden dat een centrale overheid
de belangen van ieder zou dienen.

Het heeft daarna nog heel wat discussie gekost (The Federalist Papers)om
iedereen ervan te overtuigen dat de invoering van een federale grondwet de
juiste stap was. Ook toen was er een discussie die draaide om hoe de
verhoudingen tussen de deelstaten en de centrale overheid moesten zijn.
Uiteindelijk kwam de federale grondwet er doorheen met de nadruk op een
sterke centrale overheid, maar het heeft toen nog jaren geduurd voordat de
VS werkelijk een staat werden met een sterke centrale overheid.

Ik vind in ieder geval dat het Amerikaanse systeem van de grondwet met
checks & balances goed in elkaar zit, ookal heeft dat ook nadelen. Ik denk
dan ook dat het best zou kunnen dienen als een voorbeeld voor hoe een
'Federale Europese Grondwet' er uit zou moeten zien.

Met vriendelijke groet,
Brendan