Federaal Europa

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 3 14:21:57 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn Mellonius wrote:

> Het idee van een federaal Europa windt me wel op!

Mij niet. Ik word er, mét de Fransen, droevig van. men vergelijkt het
wel met de USA, maar men vergeet de volstrekt andere omstandigheden van
waaruit de ver. staten zijn geboren. Daar was niets. (Wel een heleboel
Indianenstammen, maar die werden stelselmatig uitgeroeid..voorteken?).
Vanuit zo'n bestuurliojk niets is het makkelijk een federaal gelaagde
(states) éénheidsstaat te bouwen. Europa is niet niets (tenzij je de
Hollanders, Duitsers, Spanjolen en Fransozen als Indianenstammen wil
zien en behandelen...).
De natie-staat blijft een belangrijk onderdeel van de regionale
identiteiten. Aan de EK2000 kan je zien hoe dit leeft onder de
bevolking. Wanneer je mensen `hun' land gaat afpakken, dan krijg je
opstand.

(knip)

> Zelfs voor de grootste problemen is wel een oplossing te vinden, maar het
> aller-aller-grootste probleem is denk ik de taal.

Dat lijkt me juist niet zo'n onoverkomelijk probleem. In de EU worden
alle talen als gelijkwaardig behandeld. Wel Zal het Engels
hoogstwaarschijnlijk (en tot verdriet van met name de Fransen) tot
inofficiële hoofdtaal uitgroeien. In een land als India (min of meer
federaal land, met deelstaten) leven ook meer dan 90 verschillende
streektalen. Iemand uit Utar Pradesh kan nauwelijks praten met iemand
uit Karnataka. Tenzij ze beiden goed opgeleid zijn en Engels spreken.
Toch blijft India als één staatsverband goed overeind (afgezien van
religieuze conflicten, maar that's another story).