Modereren e.d. (Was: [D66] krijsende lijsters op het web)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Mon Jul 3 14:11:49 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

" (Chido Houbraken)" wrote:

> Verder vind ik het argument dat Erik van den Muijzenberg zich 'als gast'
> netjes zou moeten gedragen nergens op slaan. Deze lijst is namelijk bedoeld
> voor D66-leden EN mensen die willen meediscussieren over D66 of met anderen
> die in deze richting denken.

U begreep de oproep van Ramon verkeerd. Ramon heeft, zover ik hem
begrijp, niets tegen de aanwezigheid van niet D66-ers op deze lijst.
Gast-zijn is niet het criterium om tot moderatie of maatregelen over te
gaan. Het gaat Ramon om gedrag. Of liever: de grenzen van het gedrag.
Een klassieke internet-discussie, overigens.

Maar ik geef toe: de afweging tussen democratische uitingsvrijheid en
repressieve maatregelen moet, zoals elders in een democratie, zeer
zorgvuldig gemaakt worden. Zelf kies ik principieel voor
uitingsvrijheid, en neem al het gezeik, gestalk, getreiter en gezeur op
de koop toe. En reserveer daarmee het recht zelf ook af en toe te kunnen
roepen wat ik wil. Ook al is dat soms niet altijd even braafjes.

Het mes der vrijheid snijdt aan twee kanten.