Grondwetten (was: Nuancering Oostenrijk)

Paul van der Weijden 9633391 at STUDENT.UVA.NL
Sun Jan 30 15:59:52 CET 2000

>Interessant, dat bij Vrij Nederland de gedachte leeft dat een
>geschreven grondwet noodzakelijk zou zijn als bescherming van
>grondrechten en democratie. Je kunt daar namelijk over twisten. Of je
>het nu hebt over een land met of zonder een geschreven grondwet, vaak
>blijkt de verankering van ongeschreven grondregels voor het
>functioneren van de staat en het recht zo sterk en onwrikbaar dat je
>ze gerust als onderdeel van de constitutie zien kan. En omgekeerd
>blijken regels die wel in een geschreven grondwet zijn vastgelegd in
>de praktijk helemaal niet te worden nageleefd.

Dat is voor het gevoel in de samenleving misschien wel zo. Maar als jurist
in de praktijk heb je daar natuurlijk geen moer aan. Nu kun je zeggen: "so
what?" Maar ik denk dat in de praktijk er werkelijk misstanden ontstaan, dat
het onontbeerlijk is om die grondrechten in een wetje vast te leggen, en dan
zal het me persoonlijk worst wezen of je dit nu een grondwet noemt of niet.

> [...]
>Grondwet de regering geeft, om beide Kamers van het parlement naar
>believen te ontbinden, in de praktijk (gelukkig) niet gebruikt. Zelfs
>het fameuze artikel 1 ("allen die zich in Nederland bevinden, worden
>in gelijke gevallen gelijk behandeld", geen uitzonderingsclausule) is
>meer het resultaat van een overtuiging die breed in de samenleving
>leeft, dan dat het daaraan richting geeft. Het heeft in ieder geval de
>o zo staatsrechtelijke klein-christelijken nooit belemmerd om te
>pleiten tegen het homohuwelijk of stemrecht voor buitenlanders.

Ik hoop dat je hiermee niet pleit dat het zo goed geregeld is in onze
grondwet m.b.t. tot de ministeriele verantwoordelijkheid enz. Want het is
natuurlijk volstrekt gestoord, dat we de belangrijkst democratische
waarborgen van het Nederlandse staatsrecht moeten halen uit het
gewoonterecht (wat in feite geen gewoonterecht is, want één keer tegen dat
recht zondigen, verandert direct dat gewoonterecht) zoals de ministeriele
verantwoordelijkheid, het feit dat nergens vaststaat dat een kabinet na 4
jaar moet aftreden en nog een paar dingen. En de meest onbelangrijke dingen
een idioot groot gedeelte innemen van die grondwet.. (zoals de paragrafen
over het koningshuis) en aan het eind het meest ridicule, (art. 120) dat de
rechter er niets mee mag. Dus mijn suggestie is: afschaffen dat vod, of
eindelijk eens een ECHTE grondwet maken.

>Klopt. En het gekste is nog wel dat de Nederlandse rechter dááraan wel
>mag toetsen!

MOET!  toetsen. art 94 en 95 GW. (hoe maak je een grondwet belachelijk? Maak
een CDA-er premier.)

gr. Paul

>------------------------------------------------------
>Herman Beun           http://www.bigfoot.com/~hermanb/
>HermanB at bigfoot.com                    Brussel, België
>European Parliament, ELDR (NL-D66), www.vanderlaan.net
>*representative democracy is a contradiction in terms*

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66