FPO - "nuances"

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Sun Jan 30 16:47:54 CET 2000

Enige nuance lijkt wel gerechtvaardigd, nl: dat het meest kwalijke aan de
FPO de persoon Haider zelf is. Ik ken natuurlijk niet het verleden van de
FPO, die wel de opvolger schijnt te ziijn van een radicale partij van voor
WWII.

Het verkiezingsprogramma, hopelijk heb ik nu geen anti-FPO geinsite te
pakken, bestaat eigenlijk grofweg uit :
alles waar alle volksmassa's in Europa om schreeuwen: herstellen sociale
balans door integratie etnische minderheden, door aanpakken criminaliteit
(oa door zwaar aanpakken kindermisbruik); overheidsfinancieen opschonen (ze
hebben het grootste begrotingstekort van EU); pensioenen verzekeren; etc.

Kortom, in het verkiezingsprogramma staat eigenlijk alles wat er in deze
tijd in hoort te staan. In zoverre is het een van de meest actuele
programma's die ik ken, en ze lijken daarmee het dichts bij de europese (!)
burger te staan, incluis de Nederlandse. Het lijkt er veel op dat de kritiek
vooral gaat over de persoon Haider die door zijn uitspraken in het verleden
volkomen onacceptabel geworden is, zoals destijds ook die VVD'er vanBalen
(?) enerzijds, en anderzijds enige dubieuze maatregelen, die in het kader
van bovenstaande problemen wel begrijpelijk zijn, maar die in nominale zin
onacceptabel zijn:

· "Einwanderungsstopp", het gaat hier wellicht niet om asielzoekers maar
slechts om reguliere immigranten?? Het hangt weer van de invuling van de
definitie af....
"Festlegung eines Richtwertes von höchstens einem Drittel für Schulklassen
mit Schülern mit besonderem" (dit is overigens een geluid dat je ook in
nederland hoort, het is een ethisch foute oplossing voor een bestaand
probleem, dat niet etnisch/raciaal maar sociaal-economisch is, gemixed met
taalproblemen, maar hier zijn effectievere oplossing NODIG)
"Verleihung der österreichischen Staatsbürgerschaft nach frühestens zehn
Jahren legalem Aufenthalt in Österreich" Dit neigt al naar het scheiden naar
afkomst, maar toegegeven het is slechts een aanzet daartoe.
"konsequente Abschiebung von kriminellen Ausländern", tsja, het hangt af van
de definitie van "Auslandern", als je bijvoorbeeld 2e generatie Marokkaan in
Nederland bent, ofzo?? Zie discussie in Duitsland destijds van dat zwaar
gestoorde jongetje van 12 jaar die teruggestuurd is naar Turkije. Hebben we
toen trouwens hard lopen schreeuwen??
het misschien pijnlijk om toe te geven, maar voor de rest ziet het
asielbeleid er precies zo uit zoals wij dat intussen al jaren voeren!!
Misschien is het een soort opgekropte zelfschuld die nu uitbarst en over de
FPO uitgestort wordt. Als ik eerlijk ben afgezien van bovenstaande punten
zie ik in het programma verder niet zoveel kwaad.
Het lijkt vooral om de persoon Haider te gaan, wellicht om het verleden van
de FPO die ik niet ken eerlijk gezegd.
Politici van de FPO sluiten overigens een privaatrechtelijk !! verdrag met
de kiezers dat ze beloven waar te maken wat ze beloven! met als
boeteclausule maximaal een jaarsalaris. Ze stellen dit tegenover het
principe van een vrij mandaat zoals dat nu bestaat in de politiek. Kok zou
daar niet blij mee zijn denk ik (herziening sociaal stelsel enzo...) In
Polen schijnt Walesa al veroordeeld te zijn geweest voor het breken van
verkiezingsbelofte. Dit is ontzettend goed eigenlijk. Klaarblijkelijk worden
in Oostenrijk de programma;s niet doorberekend door een onafhankelijk bureau
zoals in Nederland de Rekenkamer dat doet (toch?). Ik zou het bijna niet
willen zeggen, maar je neigt er haast naar op ze te stemmen als je het
programma leest enzo... er staat zo ontzettend veel in waarbij je gelokt
wordt te zeggen, nu ja, die paar dubieuze buitenlander-paragraafjes, zo
schokkend lijkt dat allemaal niet, als je de positieve punten ertegenover
zet. Als Haider zich dus niet aan het verkiezingsprogramma houdt kunnen de
Oostenrijkers hem voor het gerecht dagen. natuurlijk is hij wel
multimiljonair....