Geweld en media: oorzakelijkheid en perspectief? (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Jan 27 10:55:39 CET 2000

Beste hulpwetenschappelijke smurfen,

Laatst waren er nogal wat Gelovige Thomassen die bleven volhouden dat er een
oorzakelijk, epidemiologisch verband bestaat tussen mediapresentatie en
gewelddadig gedrag. Ach ja, lager opgeleidden aanbidden macht en schitter
(de populaire pers), hoger opgeleiden drukken hun betere ik uit door het
plebs volgzaamheid aan kwalijke driften toe te dichten (elitisme). Feit is
dat causaal verband niet is aangetoond. Wie dat niet accepteert moet gewoon
even in de communicatiewetenschappelijke documentatie duiken of,
bijvoorbeeld, de directeur van het Europees Media Instituut te Dusseldorf
mailen met een vraag.

Gister dook ik in een sociaal-wetenschappelijke databank (content dus, geen
armzalige URL!) waar ik bij toeval - ik zocht iets anders - de samenvatting
van een artikel uit 1924 trof over de kwestie (T. Spector. The Influence of
Journalism on Crime. In: J of Criminal Law and Criminology, 15, 1924, pp.
155-158). De bibliotheek was belendend. Betoog: 1. de media kennen hun
kwalijke, sensationele kanten, 2. bepaalde mensen en zeker kinderen zijn
bevattelijk voor suggestieve handelingen, 3. er zal zeker nog meer onderzoek
moeten geschieden naar oorzakelijke verbanden, 4. maar de mediawetten zullen
alvast kunnen worden aangescherpt. Prachtig toch zo'n vertoog dat je tachtig
jaar later zo kunt inplanten bij minder skeptische politieke gelovigen, als
binnen D66 onze Juffrouw Ooievaar en haar Bedaagde JD-ers.

Terzijde. Behalve dat de auteur op z'n potjeslatijns 'beoordelende kijker'
(spector) heette, ging zijn aanklacht toch over de gedrukte media
(dagbladen, magazines) omdat de ether- en kabel massamedia toen nog niet
bestonden. Jaja, bijgeloof zoekt altijd een nieuw jasje - boomschors,
munten, rotatiedrukpapier, beeldbuizen.

De rest van de dag is het goed met me afgelopen hoewel ik menig manager
ontmoette. Ik kon op tijd m'n a-viesje inleveren.

Henk Vreekamp, Utrecht