MONOPOLIE UPC

Bas van Gils s184314 at KUB.NL
Wed Jan 26 09:42:06 CET 2000

Beste Lezers,

na een paar 'rustige' weken eindelijk weer 'ns een verhitte discussie ;-). Als
(aankomend) IT'er kan ik het niet laten ook een duit in het zakje te doen.

Als je de situatie in de grote steden bekijkt (en dan uitsluitend naar de
kabelboeren) dan is het inderdaad zo dat de kabelboeren een monopoliepositie
hebben. Als je echter kijkt naar de totale markt van aanbieders voor
internetlijnen is dat NIET zo. Er zijn wel degelijk alternatieven:

   - 'gewoon' internet via de telefoonlijn
   - ISDN
   - ADSL (komt er aan)
   - radio-verbinding (ietwat futuristisch, maar het komt voor)

de "pest" van deze alternatieven is dat ze godsgruwelijk duur zijn in
vergelijking tot de kabelboeren. Toen de kabelboeren nog niet bestonden waren
(bijvoorbeeld) bedrijven blij dat ze een vaste lijn konden huren bij de PTT.
Dan kreeg je een flinke doos (28k8-modem) waar die gehuurde lijn in ging en was
je de hele dag bereikbaar. Was destijds een prima oplossing, maar voor
particulieren niet betaalbaar.

En toen kwamen Casema, Pallet-com, A2000, noem ze maar op. En wat deden die:
die segmenteerden de markt. Heel slim! De bedrijven betalen wat meer (nog
altijd goedkoper dan de andere oplossingen) en maken daardoor de dienst ook
voor de consument bereikbaar.

Begrijp me niet verkeerd: ook ik heb een hekel aan monopolies (al was het maar
die van de (ex) Bill-Gates-Boefjes) en ik zou het ook beter vinden als je kon
kiezen welk bedrijf voor jou een kabelverbinding aan gaat leggen. Echter, dat
is niet zo en de huidige situatie is zo slecht nog niet ...

just my five cents

--
Bas van Gils, B.vanGils at kub.nl, Phone: +31-6-24614919  || Silence is the
http://stuwww.kub.nl/people/b.vangils                  || language of

The author of this E-mail requests that you regard this as a private message.
Please do NOT distribute it! Thank you very much in advance...