Telecom-consumenten (was:MONOPOLIE UPC)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Wed Jan 26 10:14:21 CET 2000

Bas van Gils schreef:
>Begrijp me niet verkeerd: ook ik heb een hekel aan monopolies (al was het maar
>die van de (ex) Bill-Gates-Boefjes) en ik zou het ook beter vinden als je kon
>kiezen welk bedrijf voor jou een kabelverbinding aan gaat leggen. Echter, dat
>is niet zo en de huidige situatie is zo slecht nog niet ...

Kijk, dat mag ik wel. Even de zaak in z'n (historische) context plaatsen en
dan nog eens  bezien of het vroeger wel zo beter was.  ;-)

Iets anders: telecomdienstverlening valt vaak onder de diensten die vroeger
door staats- of nutsbedrijven werden geleverd. Hetzelfde gold (geldt?) voor
het openbaar vervoer.
Nu kent het OV-gebeuren een gebruikersbelangenorganisatie, zijnde ROVER. Wat
ik jammer vind is dat er, voor zover ik weet,  niet zo'n organisatie bestaat
voor de telecomdiensten. Dus een organisatie waar je als individu lid van
kunt worden, die de de gebruikersbelangen in de gaten houdt voor zaken als
vaste en mobiele telefonie, internetproviders, kabelaanbieders en iedere
mogelijke mengvorm hiervan. Dit zou een voor politiek en Opta interessante
versterker van 'signalen uit de samenleving' kunnen zijn en tevens een
gesprekspartner voor aanbieders van telecomdiensten, zonder dat dat meteen
een overheidsinstantie is. Het zou prima in het huidige beleid van het
stimuleren van patientenplatforms en andere consumentenorganisaties passen.
Mocht dit van de grond komen, dan zal het wel niet van overheidswege moeten
gebeuren, maar 'spontaan'. Enig idee hoe je zoiets aanpakt en welke
instanties en bedrijven je het beste kunt inschakelen?

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.