MONOPOLIE UPC

Kaj Leers fender at DDS.NL
Wed Jan 26 00:17:25 CET 2000

Yo Henk,

> [...]
>kabelboeren (ieder zijn eigen lijntje ipv delen met de wijk). KPN heeft
>de techniek al enige jaren in huis (zie succesvolle Snelnet proef) maar
>wil het niet commercieel uitrollen (de investeringskosten van ISDN moeten
>immers eerst nog terugverdiend worden). Nu moeten ze inmiddels wel
>want ze moeten de concurrent toelaten op de koperdraad naar de klant welke
>ze onterecht bezitten. (die draad verhuren ze overigens voor fl. 41,- p.m.,
>dat kost een telefoonabonnement bij hen nog niet eens waarmee je naast
>de draad ook nog allerlei services krijgt)
Wist je trouwens al dat een van de voorwaarden voor het verkrijgen van ADSL
via KPN is, dat je je abonneert op of Planet Internet of XS$ALL? (Naast de
bakken met geld die je kwijt bent voor de aanschaf & het abonnement op de
lijn... zie www.maxstream.nl) Lijkt mij een mooi zaakje voor de Opta...

>De politiek moet zich wel degelijk met dit soort zaken bemoeien.
>De beschikbaarheid van een goede infrastructuur dient gestimuleerd en
>gecoordineerd te worden opdat kennis en informatie voor iedereen in
>voldoende mate en voor een normale prijs beschikbaar is.
Mee eens, maar dan moet de politiek - bij meer privatisatie - de bedoelde
bedrijven middels juridisch vastgespijkerde clausules wel wijzen op hun
verantwoordelijkheden. En hun grenzen. En juist de wil om dat te doen,
ontbreekt (te) vaak.

>En natuurlijk mag een provider meer vragen voor bedrijfsmatige
>toepassingen. Maar het verschil hoeft niet buiten-proportioneel
>groot te zijn.
Het verschil met... Ja, met wie eigenlijk? Ik ken geen andere kabelboer in
A'dam, buiten UPC natuurlijk...

Grtz,

Kaj Leers.