MONOPOLIE UPC

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Jan 25 23:03:27 CET 2000

peter f.g.bos uitte de woorden:

> Sorry hoor, maar je spreek jezelf wel tegen. Het gaat zo snel en
> dat kan de KPN  niet bijbenen. Heb je wel eens uitgerekend wat
> je alleen al aan telefoon kosten ( en arbeidskosten door het
> lange wachten) kwijt zou zijn als je zelfde hoeveelheid binnen
> zou halen. (Volgens mij kan dat gewoon niet over een lijn )
> Ook bij andere providers betalen zakelijke klanten meer. In
> ieder geval heb ik als particulier mijn telefoonkosten
> gehalveerd sinds ik met UPC gaan internetten. Als ik straks ook
> de mijn telefoon aansluiting bij hun heb, ben ik nogmaals 20%
> [...]

Uit je gesputter maak ik op dat je tevreden bent over UPC. Dat is prettig
maar hullie hebbe wel degelijk een bepaald monopolie. Je kunt je kabelboer
niet kiezen, ik ben veroordeeld tot de Casema en dat is met afstand de
slechtse provider die we de laatste jaren hebben gezien. Maar wanneer je
veel on-line bent heb je geen andere keuze dan de kabelboer waar de kosten
vast liggen. Ik draai mail, dns, etc. services zelf maar wanneer je de
mail of news server van de Casema moet gebruiken (Windows...) ben je
regelmatig de sigaar.

En waarom zouden anderen die diensten niet kunnen bieden?? Je kan ISDN
kosten voor internet verkeer ook voor een vaste prijs leveren. Er komt
ADSL, een methode die veel beter is dan de broadband methode van de
kabelboeren (ieder zijn eigen lijntje ipv delen met de wijk). KPN heeft
de techniek al enige jaren in huis (zie succesvolle Snelnet proef) maar
wil het niet commercieel uitrollen (de investeringskosten van ISDN moeten
immers eerst nog terugverdiend worden). Nu moeten ze inmiddels wel
want ze moeten de concurrent toelaten op de koperdraad naar de klant welke
ze onterecht bezitten. (die draad verhuren ze overigens voor fl. 41,- p.m.,
dat kost een telefoonabonnement bij hen nog niet eens waarmee je naast
de draad ook nog allerlei services krijgt)

De politiek moet zich wel degelijk met dit soort zaken bemoeien.
De beschikbaarheid van een goede infrastructuur dient gestimuleerd en
gecoordineerd te worden opdat kennis en informatie voor iedereen in
voldoende mate en voor een normale prijs beschikbaar is.

En natuurlijk mag een provider meer vragen voor bedrijfsmatige
toepassingen. Maar het verschil hoeft niet buiten-proportioneel
groot te zijn.

Met digitale groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                            phone: +31-30-2900900 |