Geweld & Media (was: geweld&omroep(wet))

Arjan Stoffels chimera at STAD.DSL.NL
Mon Jan 24 16:03:09 CET 2000

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: William Oosterwijk <de.alven at PLANET.NL>
KNIP

Dat is toch wel heel kort door de bocht. Chido Houbraken schreef ook:
>Zou het misschien
>een combinatie van individuele en maatschappelijke factoren zijn die maakt
>dat de ene mens over gaat tot gewelddadig (groeps)gedrag en de ander niet? En
>is het televisie-aanbod daarbij een doorslaggevend factor? Misschien. Als er
>geen televisie zou zijn, zou er dan een andere zgn. doorslaggevende factor
>naar boven komen? Vermoedelijk.
>Dus wat gaan we doen: symptoombestrijden of de kwaal terugdringen?

M.a.w. de televisie is een *mogelijk* factor. Chido zegt niet dat er geen
verband is. Het verband is echter niet zo relevant; er zal altijd wel een factor
zijn (geweest) die bepalend is (was). Het is echter niet de televisie die iemand
overhoop steekt, dus de televisie/film of wat dan ook verbieden/beperken is
symptoombestrijding. Zie de door Chido gegeven voorbeelden uit een tijd dat er
nog geen televisie was.
En we moeten natuurlijk wel  iets ondernemen. Maar dat zal meer gericht moeten
zijn op mensen dan op televisie.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels
chimera at stad.dsl.nl