Geweld & Media (was: geweld&omroep(wet))

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Mon Jan 24 16:25:18 CET 2000

> From:          <C.Houbraken at hilversum.nl> (Chido Houbraken)

> Onderstaand een poging om deze discussie een andere wending te geven.

> Bij deze:

<KNIP>
Misschien is het een kwestie van perceptie. Maar ik kan me niet
herinneren dat er, sinds het begon met het geval Tjoelker t/m het meest
recente slachtoffer, in zo korte tijd zoveel slachtoffers vielen zonder
een voor buitenstaanders begrijpelijke 'reden'. Ik opperde dat de logica
van het gevoel me zei dat de voorbeeld werking gedurende de opvoeding
daarin een rol zou kunnen spelen. Uiteraard is gedrag niet eenduidig
simpel te herleiden. Natuurlijk is de sociale omgeving (het meest)
bepalend. Ik stelde het ter discussie tegen de achtergrond van de vraag of
"wij" denken dat een ander media beleid (ik noemde vooral films e.d. met
geweld) daar verandering in zou kunnen brengen.

Ik stel vast dat er weinig bijval is. Men denkt kennelijk anders dan ik
dat er geen verband bestaat. De consequentie is duidelijk: n.l. dat we
niets ondernemen. Daarmee is mijn vraag beantwoord en wat mij betreft de
discussie ten einde.

William Oosterwijk
D66 Drenthe