antwoord Marijke Augusteijn over Co2

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Mon Jan 24 15:54:29 CET 2000

Ik vind het zelfs ronduit beschamend dat er omheen gedraaid wordt. Het is
natuurlijk niet leuk om toe te geven dat je mislukt in iets, maar het
getuigd van veel meer optimisme en inzicht om dat te erkennen dan de
zelfkritiek voor je uit te schuiven. Ik vind het triest en schofferend dat
er een beetje geschermd wordt met 'nood'maatregelen enzovoorts, niemand
gelooft die onzin.

-----Original Message-----
From: William Oosterwijk [mailto:de.alven at planet.nl]
Sent: maandag 24 januari 2000 15:03
To: Peters Klaartje
Cc: d66 at nic.surfnet.nl
Subject: Re: antwoord Marijke Augusteijn over Co2

> From:          Peters Klaartje <K.Peters at tk.parlement.nl>

> Hierbij het antwoord van D66-Tweede-Kamerlid Marijke Augusteijn op de
> vraag/commentaar van William Oosterwijk over het niet halen van de
> doelstellingen voor wat betreft de reductie van Co2-uitstoot:
>
> Dag William,
>
> In de Tweede Kamer hebben wij net twee maanden geleden, naast het al
> bestaande reductiebeleid, nadere afspraken hebben gemaakt over de inzet
> van geld en techniek om de internationaal afgesproken Kyoto doelstelling
> (6% reductie voor 6 broeikasgassen (CO2 is daarvan de belangrijkste) in
> [...]

Hartelijk dank voor deze spontane reactie. De cijfers die ik gebruikte
zijn afkomstig van het ECN. Als we zien dat bij een reductie doelstelling
van 3% nog ruim voor het verstrijken van de termijn een reele stijging van
12% wordt vastgesteld, dan zie ik niet in waarom mijn constatering, dat
het hoogst onwaarschijnlijk is dat die doelstelling het haalt, wordt
gekenschetst als ongefundeerd (?) pessimisme. Wanneer denkt de fractie
dat die ruim 15% achterstand (streefjaar 2000) is weggewerkt?

Er zijn mij alleen maar aanwijzingen bekend dat emissies nog verder zullen
toenemen en ik vind nergens aanwijzingen dat ze (zullen) dalen.
Integendeel: dagelijks komen er 2400 auto's bij, er wordt meer en meer
gevlogen, wat overigens niet eens wordt meegewogen(!), er worden steeds
meer huishoudelijke apparaten gekocht en het bijbehorend stroomverbruik
stijgt jaar in jaar uit! Al met al niet de geringst aannemelijke
aanwijzing voor ook maar een beetje reductie van emissies.
Verder heb ik  nog nooit een pleidooi gehoord dat het vliegverkeer nu maar
eens niet meer moet toenemen, dat er minder tuinbouw in kassen moet
plaatsvinden, dat er goed openbaar vervoer uit gemeenschappelijke middelen
wordt aangeboden dat er substantieel geinvesteerd wordt om CO2 vrije
energiebronnen te implementeren of dat er CO2 verplichtingen worden gelegd
op nieuwbouw. =om maar een paar willekeurige voorbeelden te noemen=

Dat binnen onze TK fractie geloof bestaat in het eigen handelen lijkt me
als overlevingsstrategie wel ongeveer het minimaal noodzakelijke. Het
optimisme dat daaruit spreekt mag oppervlakkig gezien goed zijn voor
het imago, maar wil niet zeggen dat er ook sporen van fundamenteel beleid
op dit punt zijn te ontdekken. Niet uit pessimisme maar uit de overtuiging
dat ALS er al ergens een kentering op gang gebracht zou kunnen worden,
dat het dan wel zou moeten zijn vanuit de politiek, daarom trek ik af en
toe -in toenemende mate- aan bellen en noodremmen. Helaas heb ik sinds
het aantreden van de nieuwe fractie op het punt van reductiebeleid wel
enthousiasme gezien voor het afkopen van Kyoto verplichtingen in de derde
wereld(), maar geen actief, laat staan innovatief, reductiebeleid.
Hoe graag ik dat ook zou willen: ik kan daarin geen spoor ontdekken van
het toekomstgerichte denken waar ik D66 nog steeds (graag) mee associeer.

met vriendelijke groet,
William Oosterwijk

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66