entertainmentgeweld

Rembert Oldenboom rembert at EURONET.NL
Sun Jan 23 23:32:04 CET 2000

On 23-01-2000 at 16:27 William Oosterwijk wrote:

>"Geweld is van alle tijden. Groepsgedrag bij jongeren is van alle
tijden.
>Maar uitingen van jongerengeweld die de dood tot gevolg hebben zijn
van
>deze tijd. De grenzenloosheid waarmee geweld wordt gepleegd vinden
we
>overal ten voorbeeld: ieder dag gratis verspeid in beeld en geluid.
Komt
>er niemand op de gedachte de verspreiding van voorbeelden van geweld
>gewoon met zinnige wetgeving op te lossen?"

Wetgeving om een probleem op te lossen waarvan de oorzaak verre van
helder is?

Je gedachte is niet nieuw: Plato zei al dat literatuur en
toneelstukken verboden moesten worden omdat die gevoelens en emoties
op konden roepen die een gevaar konden opleveren voor de samenleving.
Blijkbaar had Plato weinig vertrouwen in zijn medemens. Goethe
schreef "Die Leden des Jungen Werther", vele mensen pleegden in
Duitsland hierna zelfmoord. Puntje voor Plato.

>Samenvattend: de voorbeeldwerking bepaalt de norm. Dus als het
"voorbeeld"
>dagelijks een portie excessief geweld bevat is het dan vreemd dat
dat de
>norm beinvloed?

De vormende invloed van tv op een kind kan enorm zijn. Het kan de
creativiteit en het bewustzijn prikkelen. Kinderen nemen vaak actief
deel aan programma's en maken tekeningen, schrijven verhalen enz.
Een belangrijke vraag is: hoe ga je om met de dagelijkse portie
geweld die een kind tot zich krijgt via die media? Hoe pakken
opvoeders hun verantwoording in deze op? Laat je je kinderen gewoon
naar het 8 uur journaal kijken, of ga je erbij zitten en voorzie je
het van je eigen commentaar. Kinderen voelen dan ook meer in wat het
getoonde geweld veroorzaakt.
Helaas krijgen niet alle kinderen de aandacht die ze verdienen met
als gevaar dat het kind niet al te stabiel is. Krijgt zo'n kind een
overrompelende en dwingende gewelddadige film over zich heen, dan is
het niet ondenkbaar dat het kind zich negatief laat beinvloeden door
die film. Geen idee of hier cijfers over bekend zijn.
De werking van dit principe lijkt me ergens wel vergelijkbaar met die
van propaganda-films.

Op de VPRO site (http://vpro.nl/projecten/geweld/gewbeeld26.html)
vond ik een reactie van een kijker over de film Natural Born
Killers... lees en huiver...

> [...]
> schatten tijdens het kijken zelf) maar deze manier van
> regisseren zorgt er ook voor dat de emoties geen enkele kans
> krijgen. Het gevolg is een volkomen emotieloze toeschouwer
> die niet eens meer afschuw kan voelen op het moment er een
> volgende moord wordt gepleegd.
> Deze roes was gelukzalig voor mij en maakte deze film tot een
> weergaloos confronterende film waarbij je na het kijken pas
> echt overtuigd raakt van de kracht van het medium televisie.
> p.s.: Ook de keuze van muziek zorgde voor de perfecte
> toevoeging van sfeer om in deze roes te blijven verkeren.

Jane Hamsher (een van de producers van deze film) (elders op de VPRO
site):

> Wat mij aantrekt is dat de film aantoont dat geweld bijzonder
> verleidelijk is en dat het prettig is om naar geweld in films
> te kijken. Je voelt je smerig omdat je dit hebt ervaren zonder
> dat je je ervan kon afkeren. Je moet wel erkennen dat het een
> deel van jezelf is.

Hamsher is in staat dit te herkennen bij zichzelf en is ongetwijfeld
in staat om deze realisatie ook over te brengen op zijn kinderen.
Maar hoeveel mensen zullen dit helemaal niet herkennen? Zij voelen
zich niet smerig na deze ervaring, integendeel, ze voelen zich
gesteund en gaan die film vaker bekijken.

Een relaas als dit lijkt te roepen om wetgeving tegen dergelijk
geweld op de buis. Voor zover ik weet, hebben we reeds dergelijke
wetgeving: kinderen onder de 16 (?) mag geen excessief geweld noch
porno worden getoond en ook geen films die aanzetten tot drank /
drugs gebruik. Please correct me if I'm wrong.

Anyway, wetgeving ontslaat ouders niet van de verantwoordelijkheid
hun kinderen te begeleiden door de media jungle - een stukje
bewustmaking naar opvoeders toe lijkt me een veel beter idee, dan de
door William voorgestelde wetgeving. En moeilijk is het helemaal
niet: veel kinderen vinden het juist leuk om samen tv te kijken.

(hmmzz... dit doet me denken aan het advies om kinderen ook niet
zonder toezicht te laten internetten).

Greetz,

Rembert.