Zelfdoding belangrijkste doodsoorzaak 25- tot 40-jarigen

B.Buma stractic at EURONET.NL
Sun Jan 23 23:58:01 CET 2000

Theo Veltman schreef:

> Als we dat gaan doen (en dat lijkt me echt een goed idee), stel ik voor
dat
> we het wat verbreden:.......
> a. even nagaan of het aantal succesvolle zelfdodingen de laatste jaren is
> gestegen;
> b. meenemen het enorm hoge % jongeren die arbeidsongeschikt worden algv
> spanningen, (werk)druk ed;
> c. .......
>
> om dan centraal te stellen: welke eisen wij willen stellen aan de
> maatschappij van morgen opdat het een leuke plek wordt en/of blijft voor
> [...]
De historische reeks is te vinden op

http://neon.vb.cbs.nl/statweb22/index_NL.stm
je komt dan in Statline van CBS;
opvragen "zelfdoding"

de reeks houdt op bij 1511 in 1995, maar we weten  1998 : 1519
stabiel lijkt het dus (met een groeiende bevolking relatief een lichte
daling)
In 1987 was het aantal zelfdodingen 1784. Op lange termijn lijkt er dus
sprake van een afname.

Aangezien we in het begin van dit verhaal deze doodsoorzaak vergeleken met
de aandacht welke verkeersdoden opleveren misschien een beeld
(ook zelf op te vragem zelfde adres; aanvragen verkeersongevallen).
Doden door een verkeersongeval:  1987  1485  1997 1163.
Het lijkt alsof dit beleid dus succes heeft.

Wat we ons echter moeten realiseren is dat verkeersongevallen meer is dan
verkeersdoden (qua maatschappelijk "profit" gezien).
Het totaal aan tal verkeersongevallen was respectievelijk:
13.556  en 11238.
en we moeten ons realiseren dat mensen welke verkeersongevallen overleven
met letsel eveneens een grote , zelfs véél grotere druk leggen op de
maatschappij dan diegenen die overlijden. Het aantal is veel hoger ten
eerste. Ten tweede 'cumuleert' het aantal mensen met blijvend letsel.
Als we ons dus afvragen waarom er zoveel aandacht is voor het verbeteren van
verkeersveiligheid ten opzichte van (bijvoorbeeld) zelfdodingen, moeten we
dit mee in overweging nemen.

Je zou natuurlijk als je , zoals William opmerkte, ook naar pogingen tot
zelfdoding zou kijken wordt de groep waarschijnlijk al veel groter, want we
weten dat er vele mislukte pogingen zijn tot zelfdoding. Ik ben het er
overigens niet mee eens dat een zelfdoding een mislukte poging is. Er zijn
wel degelijk mensen die de kans absoluut uitsluiten dat ze vroegtijdig
gevonden worden. (voor de trein gooien heeft het niet in zich om te
overleven en dat geldt nog wel voor een aantal andere methodes).
En pogingen tot zelfmoord zijn natuurlijk maar één van de uitingen van
geestelijk leed, onmacht of onvrede.

Psychische oorzaken van arbeidsongeschiktheid onder "jongeren" is altjd hoog
geweest (tenslotte doet het lijf het dan meestal nog wel) ik kan zo gauw
geen info vinden over exacte cijfers (met oorzaken erbij) maar voor het idee
:  in 1996 was bijna de helft van de arbeisongeschikten tussen 25-34 jaar te
wijten aan psychische oorzaken. Voor zover ik weet is dit 'altijd'   ~ zo
hoog geweest. Wie het echt wil weten; you know the drill.

Een antwoord op c.......... heb ik niet kunnen vinden, ik heb er wel een
opmerking bij:

Wisten jullie dat 100 % van de mensen boven de 80 jaar overlijden   :-( .
Aangezien de wetenschap langzamerhand uitzicht krijgt op de oorzaken en
mogelijke oplossingen van overlijden door ouderdom; Én aangezien ze
nauwelijks geld krijgen voor levensverlengend onderzoek omdat er nog zoveel
morele dilemma's omheen hangen (die ik overigens niet snap) ; Én het een
maatschappij breed probleem is, zouden we niet eens moeten discussieren of
we hier eens wat aan zouden moeten doen ?

Met vriendelijke groet,
Bo Buma

Even voor een positieve noot tussen alle ellende, meer dan 80% van de
personen in Nederland hebben een zeer goede gezondheid. En dat is al jaren
stabiel.