heuglijk nieuws

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Sun Jan 23 20:05:46 CET 2000

D Sundman schreef:

> knip knip knip

> Daar zou ik me wel in kunnen vinden als het niet was dat deze maxima (officieel of niet) directe
> toegang heeft tot het landsbestuur.
> Iets dat ik, als geboren Nederlander, erg graag zou willen maar nooit een echt voor in aanmerking ben
> gekomen......
> Zij krijgt het zomaar, en dan heeft haar opvoeding en vaders overtuiging daar toch wel  mee van doen.
> Als alex al zijn rechten op het koningschap op wil geven mag hij van mij madonna trouwen, of een leuke
> jongen als hem dat uit zou komen..
> [...]

Dat Maxima directe toegang heeft tot het landsbestuur lijkt me wel
duidelijk, dat blijft overigens ook het geval wanneer ze niet met de
kroonprins zou trouwen maar een goede vriend zou blijven. Ze krijgt die
toegang door bevriend te raken met iemand die de betreffende toegang
heeft. Ze krijgt deze toegang natuurlijk niet zomaar maar wellicht heeft
haar opvoeding hiermee van doen, wat haar vaders overtuiging hiermee te
maken heeft is mij niet duidelijk. Wat mij betreft mag Willem-Alexander
trouwen met eenieder van zijn keuze, je kunt er als parlement vraagtekens
bij gaan zetten wanneer zijn partner (man/vrouw) een overtuiging aanhangt
die strijdig is met onze democratische normen en waarden. In het geval van
Maxima is mij niet gebleken dat zij een overtuiging zou hebben die
strijdig is met onze normen en waarden dus lijkt me dit hier geen enkel
probleem. Wat haar vader denkt, voelt, uitdraagt is zijn zaak daar zou een
volwassen vrouw zich niet voor hoeven te verantwoorden. Ik lees uit de
bijdrage van Dirk dat mocht WA een jongen mee naar huis brengen dat hij
dan afstand zou moeten doen van zijn rechten op de troon om het voor Dirk
acceptabel zijn. Ik hoop dat ik hier een volkomen verkeerde interpretatie
geef van hetgeen Dirk hierover zei.

Marc-Jan