geweld en omroep(verolg)

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Sun Jan 23 17:26:20 CET 2000

> From:          "Rembert Oldenboom" <rembert at euronet.nl>
> To:            "Greetje Verver" <KenG.Verver at hetnet.nl>,

> Hoi Greetje,
>
> Een beetje kind weet de video recorder heel goed te bedienen en kan
> zodoende die screening snel omzeilen. Nog steeds hebben we niets
> gelezen op deze lijst of video films en video spelletjes wel de door
> velen vermoedde slechte invloed kunnen hebben op kinderen. Voor zover ik
> me de resultaten van veel van dergelijke onderzoeken kan herinneren, is
> deze oorzaak/gevolg relatie nooit aangetoond.

> [...]

In plaats van de vage herinneringen zou het meer hout snijden als aard,
omvang en methodologie van dat onderzoek duidelijk werd gemaakt omdat
alleen al op grond daarvan valt te beoordelen of het onderzoeksresultaat
serieus genomen mag worden.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er een goed prospectief onderzoek van
voldoende omvang is verricht op grond waarvan een negatieve invloed van
geweld voorbeelden valt uit te sluiten.
Het ligt meer voor de hand hierin de logica van het gevoel te volgen die
spreekt uit het volgende:

"Geweld is van alle tijden. Groepsgedrag bij jongeren is van alle tijden.
Maar uitingen van jongerengeweld die de dood tot gevolg hebben zijn van
deze tijd. De grenzenloosheid waarmee geweld wordt gepleegd vinden we
overal ten voorbeeld: ieder dag gratis verspeid in beeld en geluid. Komt
er niemand op de gedachte de verspreiding van voorbeelden van geweld
gewoon met zinnige wetgeving op te lossen?"

Samenvattend: de voorbeeldwerking bepaalt de norm. Dus als het "voorbeeld"
dagelijks een portie excessief geweld bevat is het dan vreemd dat dat de
norm beinvloed?

William Oosterwijk

met viendelijke groet,
William Oosterwijk